Η ανύπαρκτη ενημέρωση του ΓΕΕΘΑ και ο εκπρόσωπος που κρύβεται από τους δημοσιογράφους - Τι συμβαίνει άραγε στο Επιτελείο;

Ο «καλός» εκπρόσωπος Τύπου είναι μάλλον ο ανύπαρκτος εκπρόσωπος και όπως λέει και το τραγούδι έρημος κι απόρσωπος. Αυτό μάλλον συμβαίνει και στο ΓΕΕΘΑ, όπου σήμερα προσπαθούμε όλη μέρα να επικοινωνήσουμε με τον εκπρόσωπο Τύπου Ιωάννη Σηφάκη  ο οποίος κρύβεται από τους δημοσιογράφους. Γιατί άραγε;

Ο κ. Ιωάννης Σηφάκης, ο οποίος έχει στις πλάτες του εκτός από τα «γαλόνια» των χρόνων υπηρεσίας και την ευθύνη να ενημερώνει τους δημοσιογράφους και κατ' επέκταση την κοινή γνώμη, κατά ένα περίεργο τρόπο εξαφανίζεται μαγικά όταν τον ψάχνουν.

Από την προηγούμενη εβδομάδα καταφέραμε να επικοινωνήσουμε μαζί του μια φορά, και να του ζητήσουμε διευκρινίσεις για την προκήρυξη ΕΠΟΠ η οποία είναι σε εξέλιξη.

Φυσικά δεν υπήρξε καμία απάντηση στο θέμα.

Σήμερα πάλι επιχειρήσαμε να τον πετύχουμε στο τηλέφωνο, αλλά είναι τόσο πολυάσχολος που δεν στάθηκε δυνατόν από τις 2 και μισή το μεσημέρι έως το βράδυ να έχουμε την τιμή να του μιλήσουμε.

Σκεφτείτε δηλαδή να θέλει ένας δημοσιογράφος που σέβεται τη δουλειά του να διασταυρώσει ένα θέμα, να μην απαντά ο εκπρόσωπος του ΓΕΕΘΑ, να παίρνει διαρκώς τηλέφωνο και να αφήνει μηνύματα στο αναρμόδιο να απαντήσει γραφείο του ότι τον αναζητά.

Τα ίδια είχαμε τραβήξει και όταν έγινε η περίφημη «επακούμβηση» του ΛΗΜΝΟΣ στο Kemal Reis.

O εκπρόσωπος του ΓΕΕΘΑ συνταγματάρχης ΤΘ Ιωάννης Σηφάκης όταν καταφέραμε να τον εντοπίσουμε, διέψευσε στο Armyvoice.gr το περιστατικό, λέγοντας ότι ο ίδιος δεν γνωρίζει κάτι. Δεδομένου ότι εκπροσωπεί το ΓΕΕΘΑ, η δήλωσή του σημαίνει ότι το ΓΕΕΘΑ δεν γνωρίζει κάτι.

Στην επιμονή μας για διασταύρωση της είδησης, σχεδόν 20 ώρες μετά το συμβάν όπως επέμεναν οι πληροφορίες, κρύφτηκε και στη συνέχεια το τηλέφωνο σήκωνε κάποια συνεργάτης του η οποία σταθερά απαντούσε ότι ο εκπρόσωπος του ΓΕΕΘΑ είναι στον διευθυντή.

Δεν θα ρωτούσαμε βέβαια εάν πλέει κανένα καράβι στο FIR Αθηνών, όπως είχε ανακοινώσει παλαιότερα.

Το ερώτημά μας αφορούσε τις ανακοινώσεις με τις οποίες μας βομβαρδίζει σε καθημερινή βάση. Προφανώς για να κρύβεται κάποιος λόγος θα υπάρχει. Τι θέλει άραγε να κρύψει το ΓΕΕΘΑ και στέλνει διαρκώς Δελτία Τύπου και δεκάδες φωτογραφίες και video σαν να είναι καθρεφτάκια για ιθαγενείς;

Το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό καθώς την πολυτέλεια της ενημέρωσης από τον εκπρόσωπο μαθαίνουμε ότι έχουν μόνο ορισμένοι συνάδελφοι, οι οποίοι μάλλον, κατ' αναλογία με τα όσα ανέφερε και η Νανά Παλαιτσάκη στην περίφημη επιστολή της, έχουν αναλάβει σχεδόν εργολαβικά την προβολή του Επιτελείου.

Οι υπόλοιποι που ρωτάνε,  δεν έχουν καμία ενημέρωση. Προφανώς δυσκολεύεται να απαντήσει σε ερωτήματα  που δεν είναι προσυνεννοημένα. 

Έτσι για την ιστορία, πριν περίπου 30 χρόνια, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας υπό τον Ιωάννη Βαρβιτσιώτη έκανε ένα μεγάλο βήμα, με την καθιέρωση εκπροσώπων Τύπου στα Γενικά Επιτελεία. Ήταν αξιωματικοί που ανέλαβαν να ενημερώνουν τους δημοσιογράφους αλλά και να απαντούν στα ερωτήματά τους. Πιθανώς να χρησιμοποιήθηκαν κάποια ΝΑΤΟϊκά πρότυπα, τα οποία πάντως έχουν εξελιχθεί μέχρι σήμερα.

Ο θεσμός των εκπροσώπων Τύπου πάντως στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν εξελίχθηκε έκτοτε, πέραν του γεγονότος ότι μεγάλωσαν τα γραφεία τους και πήραν βοηθούς. Βασικό πρόβλημα παραμένει η επιλογή των εκπροσώπων Τύπου, για την οποία δεν υπάρχουν κάποια βασικά κριτήρια.

Το -βολικό- για την εκάστοτε ηγεσία αποτέλεσμα είναι να επιλέγει αξιωματικούς οι οποίοι πληρούν προσωπικά κριτήρια. Άλλοι αρχηγοί επιλέγουν άτομα που δεν μιλάνε πολύ γιατί θεωρούν ότι δεν πρέπει να μιλάνε στους δημοσιογράφους, λες κι εκεί είναι το πρόβλημα και όχι στο τι θα πουν όταν χρειαστεί. Άλλοι επιλέγουν με κριτήρια την συνυπηρέτηση, την εξωτερική εμφάνιση, κ.ο.κ.

Το ΝΑΤΟ, μέρος του οποίου είναι οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, έχει ορίσει συγκεκριμένα πρότυπα και ικανότητες για τον ρόλο των εκπροσώπων, οι οποίοι σύμφωνα με το τελευταίο εγχειρίδιο για την επικοινωνία είναι αυτοί που έχουν την ικανότητα να προωθήσουν υεπυθυνα ακριβείς πληροφορίες, έγκαιρα και σε διάφορα ακροατήρια, ώστε ο κόσμος να κατανοήσει τον ρόλο και τις επιχειρήσεις της Συμμαχίας, ενισχύοντας έτσι την αξιοπιστία της.

Με λίγα λόγια ακριβώς το αντίθετο από τον τρόπο που λειτουργούν οι αντίστοιχοι εκπρόσωποι στην Ελλάδα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις περισσότερες χώρες, αυτοί που αναλαμβάνουν τέτοια καίρια πόστα έχουν το λιγότερο ένα διδακτορικό και μερικές δημοσιεύσεις σε θέματα επικοινωνίας, κάτι που φυσικά δεν συμβαίνει στην Ελλάδα.