Φρεγάτες: Κλειστά χαρτιά κρατούν Αμερικανοί και Γάλλοι - Με πολιτικά κριτήρια φαίνεται ότι θα γίνει η προμήθεια - Τι αναφέρθηκε στην συνέντευξη της Lockheed Martin

Ρεπορτάζ Ιωάννα Ηλιάδη

Μια ακόμα συνέντευξη Τύπου της Lockheed Martin σήμερα ήρθε να ενισχύσει την άποψη ότι η απόφαση για την επιλογή φρεγάτας για το Πολεμικό Ναυτικό θα γίνει με μάλλον πολιτικά και όχι αμιγώς επιχειρησιακά κριτήρια.

Επί της ουσίας η Lockheed Martin δεν πρόσθεσε κάτι στα όσα ήταν ήδη γνωστά. Ήταν όμως μια καλή ευκαιρία να στείλει μηνύματα προς την ελληνική κυβέρνηση. Το βασικό μήνυμα ήταν ότι θα πρέπει να καταγράψει τις απαιτήσεις σε μια LOR, προς την αμερικανική κυβέρνηση, προκειμένου να υπάρχει μια ελάχιστη βάση συζήτησης με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.

Η αντιπροσωπεία της Lockheed Martin που πραγματοποίησε συναντήσεις τόσο στο υπουργείο εθνικής άμυνας όσο και με άλλους φορείς όπως οι σύνδεσμοι των ιδιωτικών επιχειρήσεων αμυντικού υλικού, φαίνεται ότι δεν κατάφερε να αποκτήσει μια σαφή εικόνα για τα ναυπηγεία.

Έτσι άλλωστε εξηγείται και το γεγονός ότι παρά τις επίμονες ερωτήσεις, δεν κατέστη δυνατόν να αποσπάσουν οι δημοσιογράφοι μια σαφή πληροφορία για τα ναυπηγεία στα οποία μπορεί να χτιστούν οι προτεινόμενες αμερικανικές φρεγάτες MMSC.

Σε αυτό το σημείο μαθ θέλαμε να υπενθυμίσουμε το ρεπορτάζ του Armyvoice.gr με τις δηλώσεις του Adam Boehler, διευθύνοντα συμβούλου του DFC στο Armyvoice.gr, τον περασμένο Οκτώβριο, ο οποίος  ξεκαθάριζε ότι η επένδυση θα εξαρτηθεί από το εάν η πρόταση από ελληνικής πλευράς θα είναι βιώσιμη σε όλα τα επίπεδα. «Τhe deal’s not done till it’s done», είπε χαρακτηριστικά.

Σε αυτό το πλαίσιο και η απάντηση του ναυάρχου ε.α. Tom Rowden, αντιπροέδρου για τα διεθνή προγράμματα της Lockheed Martin, ο οποίος απέφυγε τα «πυρά» των δημοσιογράφων, αφήνοντας όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο σοβαρής επένδυσης σε ελληνικά ναυπηγεία, ακόμα κι αν είναι μικρά. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα ανάλογη επένδυση στις ΗΠΑ, όπου ναυπηγείο με 200 άτομα έφθασε να απασχολεί πάνω από 2000. 

Κατά τα άλλα ο ναύαρχος ε.α. Rowden, χαρακτήρισε τη σχεδίαση MMSC ως ικανή να επιχειρεί στα παράκτια, κατά μόνας ή σε συνεργασία με πλοίο του ιδίου τύπου αλλά και στις ανοικτές θάλασσες.

Στο ερώτημα της αλουμινένιας υπερκατασκευής των MMSC που ετέθη, ο ναύαρχος επί της ουσίας απάντησε ότι αυτό συμβαίνει λίγο πολύ σε όλα τα πλοία και συνδέεται κυρίως με την ευστάθεια του πλοίου.

Η απάντηση για τις επιδόσεις του πλοίου στον τομέα του ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW: Anti-Submarine Warfare), με δεδομένη την απουσία σόναρ τρόπιδας (ενσωματωμένο στο σκάφος, όχι συρόμενο), ενέπλεξε εμφατικά την απόκτηση από το Πολεμικό Ναυτικό των ικανότατων ελικοπτέρων MH-60R Seahawk (“Romeo”).

Τα ελικόπτερα έχουν κορυφαίες ASW δυνατότητες, αναφέρθηκε, είναι πολλαπλασιαστής ισχύος. Αυτό που υπονοήθηκε είναι ότι ο συνδυασμός τους με τις δυνατότητες των MMSC επιλύουν το πρόβλημα του Πολεμικού Ναυτικού.

Αναφορικά με τα προβλήματα που παρουσιάζει η πλατφόρμα LCS, υποστήριξε ότι κάτι τέτοιο δεν είναι σπάνιο στις ναυπηγήσεις και εργάζονται πάντα εντατικά για να δώσουν λύσεις.

Ως προτέρημα έναντι του ανταγωνισμού, υποστήριξε ότι το πλοίο είναι υπαρκτό και έχει δοκιμαστεί η μαχητική του ικανότητα στην θάλασσα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια των συναντήσεων ετέθη από ελληνικής πλευράς το ζήτημα της παραχώρησης Arleigh Burke ως ενδιάμεση λύση. Ανάλογη πρόταση φαίνεται ότι έγινε και στην γαλλική αντιπροσωπεία, κάτι που μπορεί να εξηγήσει γιατί και οι δυο υποψήφιοι κρατούν ακόμα κλειστά τα χαρτιά τους, και ενδεχομένως περιμένουν μια λύση πολιτική, ανάλογη με την προμήθεια των Rafale.