Αποκάλυψη Καθημερινής: Το υπουργείο ανάπτυξης προωθεί Ισπανικές φρεγάτες F-110 σε συνεργασία με την αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ

Ένα ιδιαίτερα αποκαλυπτικό δημοσίευμα για το παιχνίδι που παίζεται γύρω από τις αμυντικές προμήθειες έχει σήμερα η εφημερίδα Καθημερινή. Σύμφωνα με το δημοσίευμα που υπογράφει ο δημοσιογράφος Βασίλης Νέδος, το Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει την πρόταση της ισπανικής Navantia για την φρεγάτα F-110.

Το ενδιαφέρον όμως είναι η επισήμανση του συντάκτη, ότι τη συγκεκριμένη πρόταση προωθεί το υπουργείο ανάπτυξης, σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρία!

«Πρόκειται για μια λύση η οποία προωθείται από το υπουργείο Ανάπτυξης με την εταιρεία ONEX να αναλαμβάνει τη ναυπήγηση ως «πακέτο» με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας».

Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε δημοσίως να αναφέρεται και να θεωρείται μάλλον φυσιολογικό, η παρέμβαση ενός υπουργείου πλην του υπουργείου εθνικής άμυνας στα θέματα των εξοπλισμών.

Ευθέως λοιπόν τίθεται το ερώτημα, εάν φυσικά έχει βάση το δημοσίευμα, ποιοι αποφασίζουν για τα θέματα της άμυνας της χώρας, τις αμυντικές δαπάνες και τους εξοπλισμούς.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα αυτή την εβδομάδα παρουσιάζουν τις τελικές προτάσεις τους στην πολιτική και στη στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας οι Αμερικανοί και οι Γάλλοι.

Αποκάλυψη: Το υπουργείο ανάπτυξης προωθεί Ισπανικές φρεγάτες F-110
Αποκάλυψη: Το υπουργείο ανάπτυξης προωθεί Ισπανικές φρεγάτες F-110

Στην πρώτη περίπτωση, η Lockheed Martin προωθεί τις φρεγάτες πολλαπλού ρόλου MMSC. Στη γαλλική περίπτωση, η Naval προωθεί τις νέες φρεγάτες τύπου [email protected] Και στις τρεις περιπτώσεις καταγράφονται αρκετές επικρίσεις σε επίπεδο τεχνοκρατικό.

Στην περίπτωση της F-110, αρκετοί αμφισβητούν την ικανότητα των Ναυπηγείων Ελευσίνας να αποτελέσουν χώρο χτισίματος αυτών των μεγάλων φρεγατών. Η πρόσφατη εμπειρία των πολυετών και πολυδάπανων καθυστερήσεων στην παράδοση πολύ μικρότερων πλοίων από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι ενδεικτική.

Στην περίπτωση των MMSC καταγράφονται αρκετές ανησυχίες για τις επιδόσεις του πλοίου, με βασικότερη το σύστημα πρόωσης που διαθέτει. Ως προς τις [email protected] η κριτική επικεντρώνεται στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα πλοίο το οποίο δεν έχει ακόμη ναυπηγηθεί

ώστε να είναι γνωστές οι πραγματικές επιδόσεις του, αλλά και στο κρυμμένο κόστος που μπορεί να έχει για την ελληνική πλευρά, μια πρόταση με μειωμένες δυνατότητες σε σύγκριση με την αρχική που άγγιζε τα σχεδόν 3,5 δισ. για δύο πλοία.

Υπενθυμίζεται πως προτάσεις έχουν καταθέσει, επίσης, οι Ολλανδοί για τις φρεγάτες τύπου SIGMA με ναυπήγηση στην Ολλανδία, οι Βρετανοί για τις Type 31, ενώ στο τραπέζι κατατέθηκε κάποια στιγμή και γερμανική πρόταση.

Το πρόγραμμα του Π.Ν., ύψους 5 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει τη ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών, την αναβάθμιση των υφισταμένων τεσσάρων τύπου ΜΕΚΟ («Σαλαμίς», «Σπέτσες», «Υδρα», «Ψαρά»), ενώ προβλέπει και συμπαραγωγή προκειμένου να ενισχυθούν τα τοπικά ναυπηγεία.