Ο Ντένης Πλέσας μιλά στο Armyvoice για τα F-16V, τα F-35 και τα Rafale - Μπορούν να συνυπάρξουν στην Πολεμική Αεροπορία; Πώς βλέπει το μέλλον της ΕΑΒ

Συνέντευξη στην Ιωάννα Ηλιάδη

Με την ευκαιρία της πρώτης δοκιμαστικής πτήσης του πρωτότυπου F-16V (Flight Test Aircraft), μιλήσαμε με τον Αντιπρόεδρο της Lockheed Martin Aeronautics/International, κ. Ντένη Πλέσσα, ο όποιος και υπήρξε ο άνθρωπος που προώθησε το εν λόγω πρόγραμμα σε όλα τα επίπεδα. Είναι γνωστό ότι η συμβολή του κ. Πλέσσα – Vice President Global Pursuits Initiatives – στην στήριξη της ΕΑΒ, υπήρξε καταλυτική.

Ο κ. Πλέσσας υπογραμμίζει ακριβώς αυτή την στενή σχέση που έχει η ΕΑΒ με την Lockheed Martin και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνάψει και ανάλογους δεσμούς συνεργασίας και με ελληνικές ιδιωτικές εταιρίες στο πλαίσιο του προγράμματος για το F-35, στο οποίο είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα οδηγηθούμε τα επόμενα χρόνια.

Όσο πιο γρήγορα εκδηλωθεί το ελληνικό ενδιαφέρον με LOR ή LOA τόσο πιο γρήγορα θα παραδοθούν, υσποστηρίζει. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η απάντησή του στο ερώτημα για την συμβατότητα και συνεργασία των Rafale με τα F-35. Ο κ. Πλέσσας απαντά αινιγματικά ότι εφόσον τεθεί θέμα συνύπαρξης, η Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να μεριμνήσει για την διαλειτουργικότητά τους. 

Τέλος αναφερόμενος στην αναβάθμιση των 38 F-16 block 50 εκτιμά ότι σύντομα θα  ολοκληρωθούν και οι υπολειπόμενες διαδικασίες για την τελική του έγκριση, ενώ παράλληλα καλεί την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στις απαραίτηες προσλήψεις στην ΕΑΒ για την απρόσκοπτη υλοποίηση του προγράμματος.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη:

ΕΡ: Όλα δείχνουν ότι η Ελλάδα θα προχωρήσει σε πιο στενή συνεργασία με τις ΗΠΑ, ιδιαίτερα μετά τις πληροφορίες για επικείμενη ανανέωση της συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας με πενταετή διάρκεια. Η LM είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής αμυντικού υλικού στην Ελλάδα. Θα υπάρξουν ανάλογες κινήσεις και σε αυτό το επίπεδο;

ΑΠ: Η Ελλάδα αποτελεί έναν πόλο σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου. Η συμμετοχή της σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς σε συνδυασμό με την συμμετοχή στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ καθιστά τη χώρα μας προνομιακό συνομιλητή των ΗΠΑ. Σε αυτό το πλαίσιο η εμβάθυνση των διμερών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για όλους.

Η Lockheed Martin έχει μια στρατηγική συνεργασία με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΕΔ) για 75 και πλέον χρόνια. Η συνεργασία αυτή σφυρηλατήθηκε όχι μόνον μέσα από αγορές οπλικών συστημάτων που ικανοποιούσαν απόλυτα τις επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ, αλλά και με την συνεισφορά της Lockheed Martin στην ανάπτυξη και ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Ας μην ξεχνάμε ότι η Lockheed Martin ήταν ο ανάδοχος δημιουργίας της ΕΑΒ την δεκαετία του ’70 και αποτελεί και σήμερα τον μεγαλύτερο πελάτη της ΕΑΒ με τα προγράμματα συμπαραγωγής κύριων δομικών τμημάτων των αεροσκαφών F-16 και C-130J σε παγκόσμιο μάλιστα επίπεδο.

Πέραν αυτών όμως η Lockheed Martin σε όλα τα προγράμματα απόκτησης των αεροσκαφών F-16, τα τελευταία τριάντα χρόνια, συμμορφούμενη απόλυτα με το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο των ΑΩ έχει υλοποιήσει πλειάδα προγραμμάτων ΑΩ με στόχους τόσο την αύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των ΕΔ όσο και την παροχή τεχνογνωσίας και νέων δυνατοτήτων στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, συνεισφέροντας με αυτόν τον τρόπο στην ελληνική οικονομία και στην αγορά εργασίας με την διατήρηση υψηλής εξειδίκευσης προσωπικού στον τομέα της αεροναυπηγικής.

Είναι δεδομένο ότι η Lockheed Martin θα συνεχίσει και εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες θα διευρύνει αυτή την στρατηγική συνεργασία με τις ΕΕΔ και την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

ΕΡ:Πείτε μας σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε με την αναβάθμιση των F-16 και τι γίνεται με τα block 50. Το αντίτιμο είναι «γκρίζα ζώνη»;

ΑΠ: Το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16V υλοποιείται κανονικά εντός των τεθέντων χρονοδιαγραμμάτων που συμφωνήθηκαν μεταξύ των δύο κυβερνήσεων το 2018. Να τονίσουμε ότι πρόκειται για μια διακρατική συμφωνία που υλοποιείται μέσω των διαδικασιών FMS από την Αμερικανική κυβέρνηση με την συμμετοχή φυσικά της Lockheed Martin.

Η ΕΑΒ ολοκλήρωσε ήδη τις εργασίες αναβάθμισης του πρωτότυπου αεροσκάφους F-16C, καθώς και τους απαραίτητους ελέγχους και το αεροσκάφος ετοιμάζεται να μεταβεί στις ΗΠΑ, για την εκτέλεση πτητικών δοκιμών από την USAF και την Lockheed Martin.

Πρέπει να τονίσω ότι οι εργαζόμενοι της ΕΑΒ ανταποκρίθηκαν πλήρως και υλοποίησαν αυτό το εγχείρημα απρόσκοπτα και μάλιστα εν μέσω της πανδημίας. Σε αυτό συνεισέφεραν τόσο το Υπουργείο Άμυνας όσο και η ομάδα της Lockheed Martin που βρίσκεται στην ΕΑΒ και η οποία μάλιστα έχει αρκετούς Έλληνες τεχνικούς με υψηλή εξειδίκευση στα αεροσκάφη F-16.

Η ΕΑΒ έχει αποδείξει και στο παρελθόν ότι μπορεί να ανταποκριθεί στην υλοποίηση προγραμμάτων αναβάθμισης (όπως το πρόγραμμα CCIP των F-16 της USAFE στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας που ολοκληρώθηκε πετυχημένα με την ενεργή υποστήριξη της Lockheed Martin). Εφόσον η ΕΑΒ στηριχθεί από τα αρμόδια υπουργεία με άμεσες προσλήψεις του απαιτούμενου προσωπικού είμαι πεπεισμένος ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης θα υλοποιηθεί απρόσκοπτα και εντός των χρονοδιαγραμμάτων.

Το πρόγραμμα της αναβάθμισης των 38 Block 50 εγκρίθηκε πρόσφατα από το ΑΑΣ και το ΣΑΓΕ και φαίνεται ότι στο προσεχές χρονικό διάστημα θα ολοκληρωθούν και οι υπολειπόμενες διαδικασίες για την τελική του έγκριση.

Το κόστος δεν είναι γκρίζα ζώνη σε καμία περίπτωση. Υπάρχει εκτιμώμενο κόστος, το οποίο μάλιστα λαμβάνει υπόψη ότι η συγκεκριμένη αναβάθμιση θα υλοποιηθεί με την χρήση αρκετών συστημάτων από τα 84 αεροσκάφη που αναβαθμίζονται σήμερα σε διαμόρφωση V, εξοικονομώντας με αυτόν τον τρόπο αρκετά κονδύλια.

Θα σας έλεγα να κάνουμε όλοι λίγο υπομονή μέχρι να δοθεί από την Αμερικανική κυβέρνηση το κόστος, μετά την αποστολή του αιτήματος από την Ελληνική κυβέρνηση (LOR for LOA). Να σας θυμίσω εδώ ότι και για την σημερινή αναβάθμιση των 84 αεροσκαφών είχαν δημοσιευθεί το 2017-2018 πολλά αντικρουόμενα κόστη, αλλά το τελικό κόστος της διακρατικής συμφωνίας διέψευσε τους περισσότερους.

ΕΡ: Σε πρόσφατη συνέντευξή σας εκτιμήσατε ότι η Ελλάδα μπορεί να ενταχθεί στο F-35 με την απόκτηση 18-24 αεροσκαφών. Υπάρχει πρόθεση να αποδεσμευτεί αριθμός F-35 πριν το 2027 ώστε να επιτευχθεί πλήρης δέσμευση της Πολεμικής Αεροπορίας στο πρόγραμμα;

ΑΠ: Οι διαδικασίες για την απόκτηση των μαχητικών 5ης γενιάς F-35 είναι συγκεκριμένες και υλοποιούνται αποκλειστικά από την Αμερικανική κυβέρνηση μέσω του Joint Program Office (JPO F-35). Τα συγκεκριμένα μαχητικά λόγω των εξελιγμένων δυνατοτήτων τους μπορούν να αποκτηθούν μόνο μέσω ανάλογης διακρατικής συμφωνίας.

Οι διαδικασίες για την απόκτηση τους αλλά και για την ένταξη στην γραμμή παραγωγής είναι χρονοβόρες και για αυτό όσο το δυνατόν συντομότερα διατυπωθεί επίσημο αίτημα από ελληνικής πλευράς (LOR for LOA) τόσο νωρίτερα θα παραδοθούν.

Ας μην ξεχνάμε ότι αυτή την περίοδο δεκάδες χώρες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις με τις ΗΠΑ και φυσικά εφόσον υπογράψουν τελικές συμφωνίες πριν από εμάς θα έχουν προτεραιότητα και στις παραδόσεις.

ΕΡ: Η εκτιμώμενη αποδέσμευση των F-35 θα συνοδεύεται και από ανάλογη αποδέσμευση όλων των όπλων που φέρει;

ΑΠ: Τα όπλα που διαθέτει σήμερα η ΠΑ μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το F-35. H αποδέσμευση άλλων όπλων είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της Αμερικανικής κυβέρνησης και όχι της Lockheed Martin. Πρέπει όμως να επισημανθεί ότι οι δυνατότητες που θα προσδώσει το F-35 στην ΠΑ δεν είναι μόνον τα όπλα.

Είναι κυρίως οι τεχνολογίες που ενσωματώνει το συγκεκριμένο αεροσκάφος που το καθιστούν το μοναδικό μαχητικό 5ης γενιάς της Δύσης (τεχνολογίες stealth - απόκρυψης από τα εχθρικά ραντάρ, εξελιγμένους αισθητήρες, δυνατότητες σύντηξης δεδομένων, δικτυοκεντρικές ικανότητες και πλήρη διαλειτουργικότητα με τα αναβαθμισμένα F-16 της ΠΑ).

ΕΡ: Ποια είναι τα στάδια της μετάβασης από το F16V στο F-35;

ΑΠ: Το F-35 φέρνει μια επανάσταση στον τρόπο διεξαγωγής των αεροπορικών επιχειρήσεων παρέχοντας αυξημένα επίπεδα επιβίωσης και ικανότητας προσβολής όλων των μελλοντικών απειλών. Ωστόσο, καθώς οι Πολεμικές Αεροπορίες ανά τον κόσμο προμηθεύονται ή εξετάζουν την αγορά μαχητικών F-35, τα μαχητικά 4ης γενιάς θα συνεχίσουν να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά πολλών αεροπορικών δυνάμεων για τις επόμενες δεκαετίες.

Κατά τη διάρκεια της μετάβασης από τέταρτη σε πέμπτη γενιά, το F-16 θα πρέπει να είναι ένα βιώσιμο και ισχυρό αεροσκάφος εναντίον προηγμένων αντιπάλων και απειλών. Το κλειδί για τη διατήρηση του επιχειρησιακού πλεονεκτήματος του F-16 εναντίον ολοένα και πιο εξελιγμένων αντιπάλων είναι η ενσωμάτωση προηγμένων δυνατοτήτων στο στόλο F-16 της ΠΑ.

Η αναβάθμιση των F-16 στη διαμόρφωση V, προσαρμοσμένη μάλιστα στις ειδικές απαιτήσεις της ΠΑ, είναι μια συνετή επένδυση που παρέχει βελτιωμένες δυνατότητες αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους τόσο για την υπεράσπιση της χώρας, όσο και για τη συμμετοχή σε συμμαχικές επιχειρήσεις ανά τον κόσμο.

Το F-16V, αναβαθμισμένο με παρόμοιες τεχνολογίες όπως αυτές που ενσωματώνονται στα μαχητικά 5ης γενιάς, επιτυγχάνει την εξοικείωση των Ελλήνων χειριστών με αυτές τις ικανότητες και κατ’ επέκταση την ανάπτυξη νέων τακτικών μάχης, συναφών με αυτών της 5ης γενιάς. Το γεγονός αυτό ανοίγει το δρόμο για μελλοντικές κοινές επιχειρήσεις μεταξύ αναβαθμισμένων F-16V και F-35, όταν τούτα αποκτηθούν από την ΠΑ.

ΕΡ: Δηλαδή τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη F-16V θα έχουν την δυνατότητα να υποστηρίξουν ιδανικά τα F-35 στον σύγχρονο δικτυοκεντρικό πόλεμο και να έχουν πλήρη διαλειτουργικότητα. Θα μπορούσατε να πείτε το ίδιο και για τα Rafale; Τι δείχνει η εμπειρία από τις ασκήσεις;

ΑΠ: Τα αεροσκάφη Rafale είναι μαχητικά 4ης+ γενιάς και απόλυτα ικανά να εκτελέσουν τις αποστολές για τις οποίες η ΠΑ τα προμηθεύεται. Η ΠΑ θα τα εντάξει στον στόλο της και θα μεριμνήσει ανάλογα για την διαλειτουργικότητα τους με όλα τα υπόλοιπα οπλικά συστήματα.

ΕΡ: Εφόσον η Ελλάδα ενταχθεί στο πρόγραμμα θα δοθεί έργο και στην ελληνική αμυντική βιομηχανία;

ΑΠ: Η ένταξη μιας χώρας στο πρόγραμμα του F-35 αποτελεί σταθμό για την αεροδιαστημική της βιομηχανία, καθόσον της δίδεται η δυνατότητα να συντηρήσει και να αναβαθμίσει σε βάθος δεκαετιών ένα οπλικό σύστημα με τα πλέον εξελιγμένα τεχνολογικά συστήματα. Η Lockheed Martin, σε συνεργασία με την Αμερικανική κυβέρνηση θα δομήσει ένα ολοκληρωμένο πακέτο βιομηχανικών συνεργασιών τόσο με την ΕΑΒ όσο και με ιδιωτικές αμυντικές βιομηχανίες, με σκοπό την ενίσχυση των εγχώριων δυνατοτήτων, πάντα βέβαια μέσα στο θεσμικό πλαίσιο της ΕΕ.

ΕΡ: Δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους καλύτερους «πελάτες» της Lockheed Martin πώς βλέπετε την στρατηγική δέσμευση της αμερικανικής εταιρείας με την χώρα μας αναφορικά με την αεροδιαστημική βιομηχανία;

ΑΠ: Όπως σας προανέφερα, η Lockheed Martin έχει μια στρατηγική συνεργασία με τις ΕΕΔ και την εγχώρια αμυντική βιομηχανία για 75 και πλέον χρόνια. Ακόμα και κατά την διάρκεια της μεγάλης οικονομικής κρίσης την προηγούμενη δεκαετία, η Lockheed Martin έδωσε πολλές φορές ψήφο εμπιστοσύνης στην εγχώρια αεροδιαστημική βιομηχανία ενισχύοντας τις συμφωνίες συμπαραγωγής των δομικών μερών των αεροσκαφών F-16 και C-130J (αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων) με την ΕΑΒ.

Η τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει η ΕΑΒ μέσω αυτών των προγραμμάτων στις αεροκατασκευές είναι μεγάλη και πολύ χρήσιμη για την επιβίωση της εταιρείας στον διεθνή ανταγωνισμό. Πέραν τούτου, η ανάπτυξη νέων και αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών της ΕΑΒ, μέσω των προγραμμάτων απόκτησης και αναβάθμισης των F-16 προσδίδει σημαντικές δυνατότητες στην ΕΑΒ και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την διατήρηση θέσεων εργασίας.

Η δέσμευση μας είναι να συνεχίσουμε και να επεκτείνουμε την στρατηγική μας συνεργασία με την ελληνική αεροδιαστημική βιομηχανία.