ελλάδα Εξοπλισμοί - Rafale: Τεχνητή η τρομοκράτηση της κοινής γνώμης

Εξοπλιστικά: Τι δεν μας λένε για τα Rafale …. και θα τα πληρώσουμε – Γιατί το όφελος της εν λόγω προμήθειας θα εξανεμιστεί πολύ γρήγορα

Ρεπορτάζ Ιωάννα Ηλιάδη

Η προμήθεια μιας μοίρας μαχητικών αεροσκαφών Rafale, εκεί που μας είχαν πείσει ότι χρειαζόμαστε επειγόντως φρεγάτες για Αιγαίο και Μεσόγειο, ξαφνικά βρεθήκαμε με μια μοίρα Rafale και με ένα σύμφωνο στρατιωτικής συνεργασίας χωρίς ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής σε περίπτωση που ο καλός μας γείτονας αποφασίσει να μας επιτεθεί.

Συνεπώς το πρώτο επιχείρημα περί δήθεν προστασίας που «αγοράζουμε» επειδή δεν φροντίσαμε να έχουμε αμυντική βιομηχανία, καταρρίπτεται.

Το Rafale είναι σαφώς ένα εξαιρετικό αεροσκάφος, από τα κορυφαία στην κατηγορία του.

Όπως χαρακτηριστικά γράφει το Defence-point.gr «οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Μεταφορική ικανότητα 9,5 τόνων φορτίου (όπλα, καύσιμο), ακτίνα μάχης μεγαλύτερη των 1.700 χιλιομέτρων, επαρκής για να καλύψει επιχειρησιακά τα Βαλκάνια, την Κύπρο και το τρίγωνο Κρήτη – Λιβύη – Κύπρος.

Από πλευράς εξοπλισμού αποστολής κορυφαίο ραντάρ τεχνολoγίας AESA (RBE 2AA), μαζί με επίσης προηγμένο και εξαιρετικά αποτελεσματικό σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου (SPECTRA) και πλήρες πακέτο αισθητήρων».

Εξοπλιστικά: Τι δεν μας λένε για τα Rafale …. και θα τα πληρώσουμε

Το πιο σημαντικό όμως είναι αυτό που δεν λέγεται. Όταν αγοράζεις ένα αεροσκάφος, αγοράζεις στην ουσία μια πλατφόρμα μεταφοράς όπλων.

Τα ελληνικά Rafale θα «φορέσουν» τα όπλα των Mirage ή θα πρέπει να προχωρήσουμε σε νέες αγορές; Κι αν ναι ποιο είναι το κόστος; Γιατί ο πρωθυπουργός εξήγγειλε μόνο μια μοίρα Rafale και δεν είπε κουβέντα για τα οπλικά συστήματα που θα πρέπει να τα υποστηρίζουν;

Μήπως επαναλαμβάνουμε λάθη του παρελθόντος;

Επιπλέον αξιοσημείωτο είναι πως οι χώρες που έχουν εντάξει τα Rafale στις Ένοπλες Δυνάμεις τους, είναι συγκριτικά πολύ λιγότερες από αυτές που τα έχπυν απορρίψει.

Σήμερα το Rafale υπάρχει στις Ένοπλες Δυνάμεις της Γαλλίας, της Αιγύπτου, της Ινδίας (η οποία από 126 που επρόκειτο να αγοράσει τελικά παίρνει μόνο 36) και του Κατάρ.

Το μαχητικό έχουν απορρίψει ως επιλογή το Βέλγιο, η Βραζιλία, ο Καναδάς, το Κουβέιτ, η Λιβύη, η Σινγκαπούρη και άλλοι.

Ανεξάρτητα με τα θέματα γεωπολιτικής και συμμαχιών, τι μπορεί να κάνει κάποιον να απορρίπτει ένα τόσο καλό αεροσκάφος; Ένα από τα πιο σημαντικά θέματα είναι σίγουρα το κόστος της αγοράς, αλλά και το κόστος σε ώρα πτήσης.

Το Rafale ως δικινητήριο αεροσκάφος έχει ιδιαίτερα αυξημένο κόστος πτήσης σε σχέση με τα μονοκινητήρια αεροσκάφη. Και εδώ τίθεται το ερώτημα εάν στην κατάσταση που επικρατεί στις Ένοπλες Δυνάμεις με τις μεγάλες περικοπές θα υπάρχουν χρήματα να τα πετάνε.

Γιατί το όφελος θα εξανεμιστεί πολύ γρήγορα

Ένα άλο θέμα, το οποίο παρουσιάζει το defence-point.gr είναι πως η προμήθεια των 18 Rafale δημιουργεί αυτόματα την υποχρέωση της συγκρότησης μίας δεύτερης Μοίρας στο μέλλον.

Η επένδυση σε οποιονδήποτε τύπο μαχητικού αεροπλάνου, χάνει την επιχειρησιακή της αξία και αυξάνει κατακόρυφα το κόστος εκμετάλλευσης όταν περιορίζεται στη συγκρότηση μίας Μοίρας μόνο. Για τον πολύ απλό λόγο ότι “στήνεται” μία τεράστια υποδομή υποστήριξης και συντήρησης η οποία απευθύνεται (στη συγκεκριμένη περίπτωση) σε 18 μόλις μονάδες.

Συνεργεία κινητήρων, συνεργεία υποστήριξης και συντήρησης συστημάτων (ουκ ολίγα…), εξοπλισμός επανεξυπηρέτησης στο έδαφος και φόρτωσης όπλων, στοκ ανταλλακτικών και αναλωσίμων, εκπαιδεύσεις τεχνικών όλων των ειδικοτήτων, εκπαιδεύσεις ιπταμένων και πολλά άλλα μικρότερα, είναι αυτά που πρέπει να αγοραστούν, να υλοποιηθούν/ενσωματωθούν στο σύστημα υποστήριξης και εκπαιδεύσεων και να λειτουργήσουν, προκειμένου να είναι διαθέσιμα αυτά τα 18 αεροπλάνα στις επιχειρήσεις.

Το κόστος όλης αυτής της υποδομής πέφτει στο μισό, όταν τα αεροπλάνα γίνουν 40. Εάν λοιπόν μείνουμε στη μία και μοναδική Μοίρα, το πραγματικό όφελος της εν λόγω προμήθειας θα εξανεμιστεί πολύ γρήγορα.