Φρεγάτα ΛΗΜΝΟΣ: Η τραγωδία της ενημέρωσης σε ΥΠΕΘΑ - ΓΕΕΘΑ Πεδίο Βολής Κρήτης: Υπάρχει απόπειρα συγκάλυψης;

Φρεγάτα ΛΗΜΝΟΣ: Η τραγωδία της ενημέρωσης σε ΥΠΕΘΑ – ΓΕΕΘΑ αναδείχθηκε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο χθες – Ποιες είναι οι βάσεις της

Γράφει η Ιωάννα Ηλιάδη

Το ΓΕΕΘΑ χθες διέψευδε το περιστατικό που κάνει τον γύρο του κόσμου για την «επακούμβηση» της φρεγάτας ΛΗΜΝΟΣ στην τουρκική φρεγάτα Kemal Reis, στο οποίο όμως αναφέρθηκε εμμέσως πλην σαφώς ο πρωθυπουργός. Το δε υπουργείο Εθνικής Άμυνας τηρεί σιγή ιχθύος.

Η τραγωδία της ενημέρωσης στο ΓΕΕΘΑ

Πολλές φορές από το Armyvoice.gr έχουμε διαπιστώσει το έλειμμα επικοινωνίας στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το οποίο τελικά είναι εθνικά επιζήμιο, όπως αναλύσαμε τόσο στο παρελθόν, όσο και στο πρόσφατο δημοσίευμά μας Ελλάδα – Τουρκία: Οι ΧΑΡΤΕΣ και η κοινή γνώμη.

Πριν περίπου 30 χρόνια, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας υπό τον Ιωάννη Βαρβιτσιώτη έκανε ένα μεγάλο βήμα, με την καθιέρωση εκπροσώπων Τύπου στα Γενικά Επιτελεία. Ήταν αξιωματικοί που ανέλαβαν να ενημερώνουν τους δημοσιογράφους αλλά και να απαντούν στα ερωτήματά τους. Πιθανώς να χρησιμοποιήθηκαν κάποια ΝΑΤΟϊκά πρότυπα, τα οποία πάντως έχουν εξελιχθεί μέχρι σήμερα.

Ο θεσμός των εκπροσώπων Τύπου πάντως στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν εξελίχθηκε έκτοτε, πέραν του γεγονότος ότι μεγάλωσαν τα γραφεία τους και πήραν βοηθούς. Βασικό πρόβλημα παραμένει η επιλογή των εκπροσώπων Τύπου, για την οποία δεν υπάρχουν κάποια βασικά κριτήρια.

Το –βολικό- για την εκάστοτε ηγεσία αποτέλεσμα είναι να επιλέγει αξιωματικούς οι οποίοι πληρούν προσωπικά κριτήρια. Άλλοι αρχηγοί επιλέγουν άτομα που δεν μιλάνε πολύ γιατί θεωρούν ότι δεν πρέπει να μιλάνε στους δημοσιογράφους, λες κι εκεί είναι το πρόβλημα και όχι στο τι θα πουν όταν χρειαστεί. Άλλοι επιλέγουν με κριτήρια την συνυπηρέτηση, την εξωτερική εμφάνιση, κ.ο.κ.

Κοινώς για 30 χρόνια, ο θεσμός των εκπροσώπων Τύπου δεν έχει εξελιχθεί και δεν αναλαμβάνουν άτομα με πιστοποιημένες γνώσεις και κανότητες στα λεπτά θέματα της επικοινωνίας.

Το ΝΑΤΟ, μέρος του οποίου είναι οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, έχει ορίσει συγκεκριμένα πρότυπα και ικανότητες για τον ρόλο των εκπροσώπων, οι οποίοι σύμφωνα με το τελευταίο εγχειρίδιο για την επικοινωνία είναι αυτοί που έχουν την ικανότητα να προωθήσουν υεπυθυνα ακριβείς πληροφορίες, έγκαιρα και σε διάφορα ακροατήρια, ώστε ο κόσμος να κατανοήσει τον ρόλο και τις επιχειρήσεις της Συμμαχίας, ενισχύοντας έτσι την αξιοπιστία της.

Με λίγα λόγια ακριβώς το αντίθετο από τον τρόπο που λειτουργούν οι αντίστοιχοι εκπρόσωποι στην Ελλάδα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις περισσότερες χώρες, αυτοί που αναλαμβάνουν τέτοια καίρια πόστα έχουν το λιγότερο ένα διδακτορικό και μερικές δημοσιεύσεις σε θέματα επικοινωνίας.

Πριν 3 περίπου χρόνια, στο ΠΚΕΕΥΕ, το οποίο ανήκει στο ΓΕΕΘΑ, ήρθαν και εκπαιδεύτηκαν στα ΝΑΤΟϊκά πρότυπα επικοινωνίας οι εκπρόσωποι των Ενόπλων Δυνάμεων της Νιγηρίας, μαζί με διαπιστυεμένους δημοσιογράφους. Κάθε εκπρόσωπος Γενικού Επιτελείου της αφρικανικής αυτής χώρας, διέθετε διδακτορικό στην επικοινωνία (οι περισσότεροι σε βρετανικά πανεπιστήμια) και είχε επιλεγεί με συγκεκριμένα κριτήρια για τη θέση.

Βεβαίως αυτό για την Ελλαδίτσα είναι ψιλά γράμματα. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία, για τον ρόλο του εκπροσώπου επιλέγονται αξιωματικοί που δεν έχουν σχέση με το επιστημονικό αντικείμενο της επικοινωνίας.

Είναι πολύ πρόσφατη η ενημέρωση του ΓΕΕΘΑ που δεν θα ξεχάσουμε για το Oruc Reis που έπλεε στον ελληνικό εναέριο χώρο και δεν είχε διατυπωθεί έτσι από λάθος: «Πρωινές ώρες της 1ης Φεβρουαρίου 2020, το ερευνητικό τουρκικό σκάφος «ORUC REIS» εξήλθε του ελληνικού FIR με πορεία σταθερά ανατολική. Η κίνησή του παρακολουθείται από Φρεγάτα του ΠΝ»

Ας δούμε τι συμβαίνει ένα βήμα πιο πάνω, στον τομέα της ενημέρωσης του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Φρεγάτα ΛΗΜΝΟΣ: Η τραγωδία της ενημέρωσης σε ΥΠΕΘΑ – ΓΕΕΘΑ

Η διεύθυνση «Ενημέρωσης» στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας διαθέτει Διεύθυνση Ενημέρωσης και όχι γραφείο Τύπου. Σε αυτήν έχουν προσληφθεί 10 «δημοσιογράφοι» με αδιαφανείς διαδικασίες, όπως άλλωστε συνέβη και στο παρελθόν και παρά τις διακηρύξεις της σημερινής κυβέρνησης περί  «αρίστων» και «αριστείας».

Η διεύθυνση έχει διευθυντή, υποδιευθυντή, συντάκτες και αρχισυντάκτες οι οποίοι προσλαμβάνοντια με αδιαφανή κριτήρια, αφού δεν υπάρχει ούτε εκεί μια περιγραφή των προσόντων που θα πρέπει να διαθέτει κάποιος για να αναλάβει διευθυντής, υποδιευθυντής ή αρχισυντάκτης, ούτε φυσικά κάποιος διαγωνισμός.

Έτσι κάποιος ο οποίος δεν ανήκει καν σε μια αναγνωρισμένη επαγγελματική ένωση δημοσιογράφων, χωρίς πτυχίο, ή ακόμα και με πιστοποιητικό από ένα ΙΕΚ, μπορεί να γίνει δυνητικά διευθυντής ενημέρωσης, υποδιευθυντής ή αρχισυντάκτης.

Μάλιστα έχουμε φαινόμενα να διορίζονται αρχισυντάκτες με μόνο προσόν ότι είναι βαφτιστήρια ή να προσλαμβάνονται ως αρχισυντάκτες στο υπουργείο εθνικής άμυνας άτομα που ασχολούνται με ποδόσφαιρο και άλλα αθλήματα, χωρίς να ανήκουν σε κάποια αναγνωρισμένη επαγγελματική δημοσιογραφική ένωση.

Και αυτά τα άτομα καλούνται να χαράξουν την επικοινωνιακή πολιτική των Ενόπλων Δυνάμεων

Ο κάθε υπουργός που περνάει από το ΥΠΕΘΑ, συμπεριφέρεται σαν να θεωρεί την διεύθυνση ενημέρωσης ένα «χωράφι» στο οποίο μπορεί να διορίζει εν είδει ρουσφετιού κάποιους δημοσιογράφους για να ανεβάζουν το προφίλ του και μερικούς στρατιώτες και στελέχη ως υποστηρικτικό προσωπικό, για να εξυπηρετεί την εκλογική του πελατεία.

Το ίδιο σχεδόν μοτίβο ακολουθεί και η ενημέρωση της κοινής γνώμης. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο παρελθόν οι υπουργοί εθνικής άμυνας υπόκειντο στη βάσανο των ερωτήσεων των δημοσιογράφων, έχοντας καθιερώσει συνεντεύξεις Τύπου με τους διαπιστευμένους συντάκτες κάθε 15 ημέρες ή κάθε μήνα.

Τα τελευταία χρόνια αυτό έχει καταργηθεί και οι υπουργοί εθνικής άμυνας προτιμούν την ασφάλεια των προσυνεννοημένων ερωτήσεων σε τηλεοπτικά δελτία για ένα θέμα και δεν εκτίθενται σε ερωτήματα που πιαθνώς να τους εκθέσουν.

Εάν τυχόν μάλιστα διοργανώσουν κάποια συνέντευξη Τύπου είναι για ένα συγκεκριμένο θέμα και δεν αφήνουν περιθώρια για ερωτήσεις άλλων θεμάτων σχετικών με το ΥΠΕΘΑ.

Η ενημέρωση πλέον γίνεται πίσω απο κλειστές πόρτες, με διαρροή συγκεκριμένων πληροφοριών σε συγκεκριμένους δημοσιογράφους. Πρόσφατα μάλιστα ανακαλύψαμε με έκπληξη ότι υπάρχουν emails με ψεύτικα ονόματα, τα οποία χρησιμοποιούνται για να στείλουν θέματα σε συγκεκριμένους δημοσιογράφους!

Μιλάμε για την απόλυτη προπαγάνδα και στημένα ρεπορτάζ που ετοιμάζονται για να δοξάσουν συνήθως τον εκάστοτε υπουργό ή αρχηγό.

Και από την άλλη, πολλοί είναι οι δημοσιογράφοι που «βολεύονται» με αυτή την κατάσταση, καθώς θεωρούν εαυτούς «ρεπόρτερ» όταν μεταφέρουν τη «γραμμή» του υπουργείου στα ΜΜΕ όπου εργάζονται,

ενώ από την πλευρά της δεν μιλά ούτε η ΕΣΗΕΑ γιατί προσφέρεται εργασία έτσι και υπό αδιαφανείς συνθήκες σε κάποιους δημοσιογράφους την ώρα που οι απολύσεις έχουν «ξεπαστρέψει τον κλάδο», ενώ οι επιχειρήσεις ΜΜΕ κλείνουν η μια μετά την άλλη.

Με αυτά τα δεδομένα η χώρα καλείται να έχει εθνική επικοινωνιακή πολιτική για στρατιωτικά θέματα και να ενημερώνεται η κοινή γνώμη…. Είναι κοινός τόπος ότι τα πράγματα συνήθως αλλάζουν αργά. Αλλά όταν αλλάζουν αυτό γίνεται με τη βία και συνήθως μετά από τραγικά λάθη που βλέπουμε ότι σύντομα έρχονται…

Μήπως να σκέφτονταν να θεσμοθετήσουν κριτήρια και αλλαγές πριν είναι πολύ αργά;

Φρεγάτα ΛΗΜΝΟΣ: Η τραγωδία της ενημέρωσης σε ΥΠΕΘΑ – ΓΕΕΘΑ