Ο Ερντογάν η «μαφία» στην ενέργεια η Λιβύη και η Ελλάδα – Το νήμα που συνδέει την ηλεκτροδότηση της Λιβύης, τους έλληνες εφοπλιστές και το σκάνδαλο στο Πακιστάν

Εκτός της ισχυροποίησης της γεωπολιτικής παρουσίας της στη Μεσόγειο και τη Βόρειο Αφρική, καθώς και της επίτευξης των νεοοθωμανικών βλέψεών της, ως ο “νέου μπροστάρη του Ισλάμ”, πίσω από την ενεργό εμπλοκή της Τουρκίας στον λιβυκό εμφύλιο, κρύβονται οι χρυσοφόρες μπίζνες.

Ηδη, τα πρώτα σαφή σημάδια δόθηκαν προ ημερών, κατά τη διάρκεια της ιδιαίτερα σημαντικής επίσκεψης υψηλόβαθμης τουρκικής αντιπροσωπείας στη Λιβύη, την πρώτη μετά τη νίκη της Τουρκίας και της κυβέρνησης – μαριονέτας της Τρίπολης σε βάρος του “στρατάρχη” Χάφταρ, στις ευρύτερες περιοχές γύρω και κοντά στη λιβυκή πρωτεύουσα.

Ο Ερντογάν η «μαφία» στην ενέργεια η Λιβύη και η Ελλάδα

Το πρώτο πολύ μεγάλο «deal» που, όπως όλα δείχνουν, θα κλείσει -αν δεν έχει κιόλας γίνει- είναι αυτό της ηλεκτροδότησης της χώρας. Οι περιοχές, λοιπόν, τις οποίες ελέγχει η “κυβέρνηση” Σαράζ και οι σύμμαχοί του σε άλλες πόλεις, θα ηλεκτροδοτούνται από τουρκικά καράβια – τεράστιες πλωτές γεννήτριες.

Μια φωτογραφική “δουλειά”, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα γνωστής, πολύ μεγάλης τουρκικής εταιρείας, η οποία μόλις μερικά χρόνια πριν διώχθηκε κακήν κακώς από το -συμμαχικό στην Τουρκία– Πακιστάν, με την κατηγορία ότι, ενώ και εκεί είχαν προσκληθεί τα πλοία της για την ηλεκτροδότηση του Καράτσι, ουσιαστικά ροκάνισε πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια (!).

Καθίσταται εμφανές ότι ο “πρωθυπουργός” της Τρίπολης, Φαγέζ Αλ Σαράζ, είναι πλέον δέσμιος της Αγκυρας, και, πλέον, πρέπει να χρυσοπληρώσει για την “προστασία” που του παρέχει η Τουρκία έναντι του Χάφταρ.

Αποσπώντας, ωστόσο, χρυσοφόρα συμβόλαια, η Τουρκία κάνει ένα ακόμα βήμα προς την εδραίωση της παρουσίας της, όχι μόνον στη Λιβύη, αλλά συνολικότερα στη Βόρειο Αφρική. Να σημειωθεί ότι παράλληλα, σχεδιάζει αεροπορική και ναυτική βάση, συνεχίζει να μεταφέρει στην εμφύλια σπαρασσόμενη χώρα πολεμικό υλικό, μισθοφόρους και Τούρκους στρατιωτικούς, ενώ στα θαλάσσια ύδατα της Λιβύης πλέουν τουρκικά πολεμικά σκάφη.

Εδραιώνοντας την παρουσία της στη Λιβύη, η Τουρκία διευρύνει περαιτέρω τη “δαγκάνα” της γύρω από την Ελλάδα, αυτή τη φορά από το Νότο. Ηδη, ως γνωστόν, παρόμοιες κινήσεις, με διάφορους τρόπους, κάνει στα Δυτικά Βαλκάνια, το Αιγαίο, και την Κύπρο.

Ενδεικτική των προθέσεων της Τουρκίας είναι η δήλωση του προέδρου του τουρκικού Συμβουλίου Οικονομικών Σχέσεων Τουρκίας – Λιβύης, Μουρτάζα Καρανφίλ, ο οποίος, σύμφωνα με το τουρκικό, κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, “Αναντολού”, είπε ότι ο τουρκικός επιχειρηματικός κόσμος θα διαδραματίσει ενεργό ρόλο στη “νέα τάξη” (!) που θα δημιουργηθεί στη Λιβύη, ενώ ανέφερε ότι η Λιβύη είναι σημαντική χώρα για την πρόσβαση της Τουρκίας στην αγορά της Αφρικής.

Μεγάλες κομπίνες στο Πακιστάν

Την μπίζνα, λοιπόν, που σχεδιάζει στη Λιβύη, και ως όλα δείχνουν την έχει δεχτεί ο Σαράζ, η Τουρκία την είχε κάνει στο -εξαιρετικά, φίλα προσκείμενο στην Αγκυρα- Πακιστάν.

Τι έκανε εκεί; Πούλησε σε πανάκριβες τιμές ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ στη συνέχεια κατηγορήθηκε ότι αθέτησε τα συμβόλαιά της, με αποτελεσμα να αποφασιστεί η απαγόρευση του απόπλου στα πλοία – πλωτές γεννητριες. Γεγονός που προκάλεσε σοβαρό διπλωματικό επεισόδιο ανάμεσα σε Καράτσι και Αγκυρα, και έντονη διπλωματική κινητικότητα, προκειμένου να αποδεσμευθούν τα πλοία.

Ωστόσο, το σκάνδαλο αθέτησης των συμφωνιών και διαφθοράς ήταν τόσο μεγάλο, που ουδείς, ακόμα και η κυβέρνηση του Πακιστάν, μπόρεσαν να αποσιωπήσουν. Ακόμα, και η διεθνής οργάνωση, Διεθνής Διαφάνεια, είχε ασχοληθεί με την υπόθεση, υπολογίζοντας ότι η τουρκική εταιρεία ζημίωσε το Πακιστάν κατά περίπου 220,76 εκατομμύρια δολάρια.

Η Διεθνής Διαφάνεια είχε αναφέρει ότι επρόκειτο για ένα ιδιαίτερα μεγάλο σκάνδαλο διαφθοράς, ενώ καλούσε την πακιστανική κυβέρνηση να πάρει πίσω τα εκατοντάδες εκατομμύρια δολλάρια που είχε δώσει η χώρα ως “μπροστάτζα” στην Τουρκία.

Από τη μεριά του, το Παρατηρητήριο κατά της διαφθοράς καλούσε τον τότε πρωθυπουργό, Περβέζ Άσραφ, να λάβει μέτρα για αυτή την τεράστια υπεξαίρεση που έγινε, και να απαγορεύσει στην τουρκική εταιρεία και τα πλοία της να εγκαταλείψουν το Πακιστάν, χωρίς να πληρώσει τα χρωστούμενα. Να σημειωθεί ότι το όνομα του Ασράφ βρίσκεται, και αυτό, στη λίστα με τους εμπλεκόμενους στο σκάνδαλο (!).

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας, πίσω από αυτή την μπίζνα και την τουρκική εταιρεία, βρισκόταν το ίδιο το περιβάλλον του Ερντογάν και, βέβαια, πρωτοκλασάτοι παράγοντες της πακιστανικής ηγεσίας.

Η τουρκική εταιρεία, Karkey, εταιρεία της μητρικής, Karadeniz Holding, ενός ιδιαίτερα μεγάλου επιχειρηματικού οργανισμού της Τουρκίας, αφού είχε “κερδίσει” τον διεθνή διαγωνισμό που έστησε το Πακιστάν, έστειλε τα πλοία της – πλωτές γεννήτριες (όπως π.χ. το “Kaya Bey”, μήκους 241 μέτρων) στο λιμάνι του Καράτσι, στο τέλος του 2010. Επρόκειτο για τη μεγαλύτερη τουρκική “επένδυση” στο Πακιστάν, αφού τα πλοία θα κάλυπταν το 30% των ενεργειακών αναγκών του Καράτσι των 18 εκατομμυρίων κατοίκων (!).

Μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου, ακόμα και μέχρι το τέλος του 2012, απαγορευόταν στα τουρκικά πλοία να αποπλεύσουν. Βέβαια, η τουρκική εταιρεία ισχυρίστηκε ότι αυτή τήρησε τη συμφωνία, αλλά η πακιστανική κυβέρνηση την καταπάτησε.

Τουρκική ηλεκτροδότηση της Λιβύης

Τώρα, λοιπόν, η Karadeniz Holding φαίνεται ότι θα επαναλάβει την ίδια μπίζνα που έκανε στο Πακιστάν, και στη Λιβύη.

Οπως προκύπτει από τις επίσημες τουρκικές ανακοινώσεις, οι μπίζνες Τρίπολης – Αγκυρας φαίνεται πως ήταν, μεταξύ άλλων, το αντικείμενο της επίσκεψης που πραγματοποίησε πρόσφατα τουρκική αντιπροσωπεία,

στην οποία μετείχαν ο υπουργός Εξωτερικών, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, ο υπουργός Οικονομικών και γαμπρός του Ερντογάν, Μπεράτ Αλμπαϊράκ, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας και δεξί χέρι του Ερντογάν, Ιμπραήμ Καλίν, και ο επικεφαλής της μυστικής υπηρεσίας της γείτονος (ΜΙΤ), Χακάν Φιντάν.

Κατά τις ίδιες ανακοινώσεις, οι τουρκικές εταιρείες βρίσκονται σε συνομιλίες με την “κυβέρνηση” της Τρίπολης, προκειμένου να υπογράψουν συμφωνία ώστε να καλυφθούν επείγουσες ανάγκες για ηλεκτροδότηση στη χώρα, η οποία έχει έως και 10 ώρες διακοπής ρεύματος την ημέρα. Τα πρώτα βήματα αναμένεται να είναι η αποστολή ενός πλοίου – πλωτής γεννήτριας. Στη συνέχεια, οι τουρκικές εταιρείες θα αναλάβουν έργα υποδομών στον τομέα της ηλεκτρενέργειας.

Η Karadeniz Holding θα στείλει στην Τρίπολη πλοία – γεννήτριες και κατόπιν άλλες τουρκικές εταιρείες, όπως οι Aksa Enerji και Çalık Enerji θα αναλάβουν τα έργα σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και του δικτύου παροχής.

Τα “χαμένα” συμβόλαια

Βέβαια, η τουρκική οικονομική – επιχειρηματική παρουσία στη Λιβυη δεν είναι καινούργια. Και κατά την εποχή του Καντάφι τουρκικές εταιρείες είχαν πάρει αρκετά σημαντικά δουλειές, τις οποίες, όμως, έχασαν εξαιτίας του πολέμου. Οπως το ίδιο, η Ρωσία, η Κίνα, η Ιταλία και η Γαλλία. Τώρα, λοιπόν, η Τουρκία επανακάμπτει για χρυσοφόρες μπίζνες και για να ξαναπάρει πίσω τα “χαμένα” συμβόλαια.

Σύμφωνα με επιχειρηματικές Ενώσεις της Τουρκίας, το 2010, ένα χρόνο πριν την ανατροπή του Καντάφι, οι δραστηριότητες των τουρκικών ομίλων στη Λιβύη ανέρχονταν σε περίπου 28 δισ. δολάρια.

Το 2014, ωστόσο, είχαν παγώσει δεκάδες έργα που είχαν αναλάβει τουρκικές εταιρείες, αξίας περίπου 19 δισ. δολαρίων. Επίσης, σε πάνω από 5 δισ. δολάρια υπολογίζονταν οι ζημιές σε μηχανήματα, εξοπλισμό, εξαιτίας του πολέμου.

Μεταξύ των άλλων, σύμφωνα με τις επίσημες τουρκικές ανακοινώσεις, τουρκικές εταιρείες έχουν ήδη κατασκευάσει μεγάλους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά εξαιτίας του πολέμου, υπολειτουργούν ή δεν έχουν λειτουργήσει καθόλου.

Ελληνοτουρκική κόντρα στο Λιβύη

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι ότι, μετά την ανατροπή Καντάφι, και την άτυπη διχοτόμηση της χώρας σε Δυτική (“κυβέρνηση” Τρίπολης) και Ανατολική (“κοινοβούλιο” Τομπρούκ), η τουρκική εταιρεία, Karadeniz Holding, υπέγραψε συμφωνία με το Τομπρούκ για την κατασκευή σταθμού ηλεκτρικής ενέργειας.

Ως γνωστόν, το Τομπρούκ και η “πρωτεύουσα” της ανατολικής Λιβύης, Βεγγάζη, βρίσκεται σε ανοικτή ρήξη με την Τρίπολη και τη σύμμαχό της πόλη, Μισράτα. Ετσι, τελικώς, το έργο της μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Τομπρούκ φέρεται να ανέλαβε -και να εκτέλεσε για λογαριασμό αμερικανικού κολοσσού- Ελληνας μεγαλοεπιχειρηματίας -και- στον τομέα της ενέργειας, στη χώρα μας.

Μάλιστα, ο ίδιος, σύμφωνα με πληροφορίες, επισκέφθηκε αρκετές φορές το Τομπρούκ, ενώ σε μια από τις επισκέψεις του είχε μαζί του τον τότε -αρμόδιο για τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις στο υπουργείο Εξωτερικών- Γιώργο Τσίπρα, ο οποίος, όμως, αμέσως μετά απομακρύνθηκε από το υπουργείο Εξωτερικών, και, με “κλωτσιά προς τα πάνω”, μετακινήθηκε στο μέγαρο Μαξίμου.

Ελληνικά και κυπριακά τάνκερ

Το όνομα της Karadeniz Holding συνδέθηκε με την Ελλάδα μια ακόμη φορά. Οταν, προ μηνών, σύμφωνα με δημοσιεύματα ελληνικών ΜΜΕ, στην τουρκική εταιρεία φέρεται να κατέληξε το τάνκερ που ανήκε σε ναυτιλιακή εταιρεία Ελλήνων μεγαλοεφοπλιστών, έναντι του ποσού των 11,8 εκ. δολαρίων.

Το τάνκερ «Μεγανήσι» φέρεται να έχει μετονομαστεί σε Karadeniz Powership Anatolia. Ανάλογη κίνηση έγινε και με το τάνκερ «Μελπομένη» που μετονομάστηκε σε Karadeniz Powership Doğan Bey, με το κυπριακό «Άγιος Ραφαήλ» που μετονομάστηκε σε Karadeniz Powership Rauf Bey, και το κυπριακό «Καμάρι» που μετονομάστηκε σε Karadeniz Powership Kaya Bey,

«Οι ΗΠΑ μπορούν να ανατρέψουν τα σχέδια Ερντογάν»