Σώμα Υπαξιωματικών: Να εισάγονται στην ΣΣΕ μόνο οι απόφοιτοι ΣΜΥ – Μια διαφορετική πρόταση από όσες έχουν ακουστεί καταθέτει ένα στέλεχος

Γράφει ο Ιωάννης Β. Ρόγας Τχης (ΔΒ) ε.α

Τις τελευταίες ημέρες, έχει καταναλωθεί πολύ “ψηφιακό μελάνι” προκειμένου να διατυπωθούν απόψεις και γνώμες σχετικά με το θέμα (που έρχεται από παλιά!)

της δημιουργίας ή όχι Σώματος Υπαξκών (ΣΥ) στον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ).

Όπως πολλούς έτσι και εμένα η αναμόχλευση αυτού του θέματος, το οποίο δεν κρύβω ότι με έχει κατά καιρούς απασχολήσει προσωπικά, με γέμισε προβληματισμούς.

Έτσι πήρα το θράσος, διότι είμαι ένα απλό στέλεχος εν αποστρατεία που δεν έχω καμία απολύτως θέση σε συνδέσμους ή σωματεία, να γράψω την άποψή μου.

Γιατί; Θα ρωτούσε κάποιος ευγενικός! Ή με ποιο δικαίωμα και τι έχει να προσφέρει η άποψή σου, πέραν όσων μέχρι τώρα έχουν γραφεί και καταχωρηθεί; Ένας άλλος πιο κυνικός!

Πιστεύω λοιπόν πως, μετά από 30 συναπτά χρόνια συνεχούς παρουσίας στον ΕΣ, έχω λόγο και άποψη για ένα πολύ σοβαρό θέμα, όπως αυτό της Παραγωγής Στελεχών.

Γιατί αγαπητοί Συνάδελφοι και όσοι άλλοι έχετε την υπομονή και την περιέργεια να διαβάσετε τα παρακάτω, το θέμα δεν είναι εάν θα έχουμε Σώμα Υπαξιωματικών

αλλά πως θα δημιουργούμε Στελέχη τα οποία θα συνεισφέρουν – διοικούν σύμφωνα με τον βαθμό τους και τα καθήκοντά τους στην ηρεμία και στις επιχειρήσεις για την κατάκτηση του ΑΝΣΚ.

Αυτός ο Σκοπός, όχι μόνο κατ’ εμέ αλλά για όλους μας εκτιμώ, είναι διττός.

Έχει δύο όψεις.  Από την μία, η Αδιασάλευτη Ειρήνη της χώρας και της ευρύτερης περιοχής, που θα συνεισφέρει τα πλείστα όσα στην παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας.

Και από την άλλη, ο δυνατός Στρατός, που σαν ισχύς αποτροπής από την Πολιτείας θα εγγυάται την ειρηνική μας συμβίωση με όλους, αλλά κυρίως με τους γείτονές μας.

Καταθέτω λοιπόν με θάρρος την γνώμη μου, πιστεύοντας πως θα διαβαστεί και δεύτερη φορά, από όσους έχουν ενδιαφέρον να ασχοληθούν με το θέμα και όχι από όσους σκέφτονται “εν θερμώ”.

Δεν αποτελεί για κανένα λόγο την πανάκεια, στο ζήτημα, αλλά σίγουρα έχει κάτι να προσφέρει! Οι σκέψεις είναι διατυπωμένες με νηφαλιότητα, χωρίς ίχνος διαχωρισμού και με μοναδικό γνώμονα το καλό του Στρατού.

Οι απόψεις που ακολουθούν διατυπώνονται επιγραμματικά και δεν είναι μακροσκελείς, προκειμένου να μην κουράσουν, αλλά αντιθέτως να εντυπωθούν στον αναγνώστη για να αποτελέσουν αντικείμενα εποικοδομητικού διαλόγου, στο πολύ σοβαρό αυτό θέμα.

● Οι ανάγκες ενός σύγχρονου στρατού, όπως αυτές διαμορφώνονται σε ένα δυναμικό περιβάλλον, που αναπτύσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα σε έναν κόσμο όμως που δεν έχει όριο ταχύτητας, είναι αυτές που μας οδηγούν στην ανάγκη αλλαγής του τρόπου παραγωγής των στελεχών.

● Αυτά δεν είναι απλά στελέχη, όπως εκατοντάδες άλλα σε οποιαδήποτε ομαδική εργασία – δουλειά όπως είναι και ο στρατός, αλλά είναι ηγήτορες. Αυτό που τελικά πρέπει να είναι το στέλεχος του Σ.Ξ.

● Ηγούνται μάλιστα σε τέτοιο βαθμό και κάτω από τέτοιες συνθήκες, που όταν η κούραση και ο κόπος από τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες στην εκτέλεση των καθηκόντων

ενός εκάστου εκ των υφισταμένων τους, τους έχουν φτάσει στα όριά τους, αυτοί πρέπει να βρίσκουν νέα αποθέματα ψυχής, για να εμπνεύσουν εμπιστοσύνη στον σκοπό τους και να συνεχίσουν όλοι μαζί το έργο τους.

● Τα στελέχη ενός αποτελεσματικού στρατού, πρέπει να είναι σκληρά και ποιοτικά εκπαιδευμένα στην στρατιωτική τέχνη αλλά ταυτόχρονα και μορφωμένα με εποικοδομητικές – σύγχρονες – μοντέρνες ακαδημαϊκές σπουδές.

● Η σωστή αναλογία, σύμφωνα με τον βαθμό και τα καθήκοντα καθενός, είναι το μυστικό της επιτυχίας Ένας ηγήτορας, δεν πρέπει να υπολείπεται ούτε σε στρατιωτικές γνώσεις, αλλά ούτε και σε επιστημονικές.

● Όλα τα υποψήφια στελέχη, πριν να εισαχθούν στο στράτευμα, πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστο:

Απόφοιτοι Λυκείου.
Κάτοχοι, του κατώτερου διεθνώς αναγνωριζομένου πτυχίου Αγγλικών, γνωστού ως First Certificate in English (FCE). Ενισχυτικό το αντίστοιχο, δεύτερης ξένης γλώσσας.
Πιστοποιημένοι στην χρήση Η/Υ, με ECDL ΕqualSkills.

● Τα στελέχη διαχωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, όπως αυτές περιγράφονται παρακάτω με αύξουσα σειρά κατά ιεραρχικό βαθμό.

Στους ΕΠ.ΟΠ – ΕΜΘ Υπαξκούς.

Θα εισάγονται για στρατιωτική εκπαίδευση δύο (2) ετών στην Σχολή ΕΠ.ΟΠ – ΕΜΘ, με έδρα τα Τρίκαλα, με ονομασία Σχολή Εθελοντών Υπαξκών (ΣΕΥ) και θα προέρχονται από ιδιώτες.

Αυτοί θα λαμβάνουν ακαδημαϊκή εκπαίδευση δύο (2) ετών, με φοίτηση στο Δ.ΙΕΚ Τρικάλων.

Ταυτόχρονα με την λήξη των σπουδών, θα πρέπει να έχουν αναβαθμίσει τα Αγγλικά με την λήψη πτυχίου Lower κατηγορίας Β1/Β2, αντίστοιχα για τυχόν άλλη ξένη γλώσσα.

Το αυτό ισχύει και για τους Η/Υ, με την λήψη πιστοποίησης ECDL Standard. Οι απόφοιτοι της σχολής, θα ονομάζονται Λοχίες Β’ Κλάσεως, θα κάνουν σταδιοδρομία στο στράτευμα ως Υπαξκοί και θα αποστρατεύονται με τον βαθμό του Ανθστή 1ης Κλάσεως (Υ1).

Στους Μόνιμους Υπαξκούς – Ανθστες.

Θα εισάγονται για στρατιωτική εκπαίδευση τεσσάρων (4) ετών στην Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών, με έδρα την Αθήνα και στο ίδιο στρατόπεδο με την ΣΣΕ, με ονομασία Σχολή Μονίμων Υπαξκών (ΣΜΥ) και θα προέρχονται από ιδιώτες.

Αυτοί θα λαμβάνουν ακαδημαϊκή εκπαίδευση τεσσάρων (4) ετών, με φοίτηση στο ΑΤΕΙ Αθήνας.

Ταυτόχρονα με την λήξη των σπουδών, να έχουν αναβαθμίσει τα Αγγλικά με την λήψη πτυχίου Lower κατηγορίας Β2/C1, αντίστοιχα για τυχόν άλλη ξένη γλώσσα.

Το αυτό ισχύει και για τους Η/Υ, με την λήψη πιστοποίησης ECDL Advanced. Οι απόφοιτοι της σχολής, θα ονομάζονται Επιλοχίες Α’ Κλάσεως, θα κάνουν σταδιοδρομία στο στράτευμα ως Υπαξκοί και Ανθστές και θα αποστρατεύονται με τον βαθμό του Ανθστή 5ης Κλάσεως (Υ5).

Στους Αξιωματικούς.

Θα εισάγονται για στρατιωτική εκπαίδευση τριών (3) ετών στον Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, με έδρα την Αθήνα στο νυν στρατόπεδο της ΣΣΕ και θα προέρχονται όχι από ιδιώτες αλλά μόνο από αποφοίτους της ΣΜΥ.

Για την επαύξηση της ακαδημαϊκής τους εκπαίδευσης, θα φοιτούν για (2) με (3) έτη (αναλόγως Σχολής) με κατατακτήριες από το ΑΤΕΙ Αθήνας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.),

στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ο.Π.Α) στα αντίστοιχα τμήματά τους και με εισαγωγικές στην ΣΤΗΑΔ, στην ΣΤΕΑΜΧ και στην ΣΤΕΑΤΧ.

Ταυτόχρονα με την λήξη των σπουδών, να έχουν αναβαθμίσει τα Αγγλικά με την λήψη πτυχίου Proficiency κατηγορίας C1/C2, αντίστοιχα για τυχόν άλλη ξένη γλώσσα.

Το αυτό ισχύει και για τους Η/Υ, με την λήψη πιστοποίησης ECDL Profile. Οι απόφοιτοι της σχολής, θα ονομάζονται Υπολοχαγοί και θα κάνουν σταδιοδρομία στο στράτευμα ως Αξιωματικοί.

Στην παρούσα μελέτη προτείνεται σαν νέο μέτρο η προέλευση των Αξκών της ΣΣΕ, να είναι ΜΟΝΟ από τους αποφοίτους της ΣΜΥ και ΟΧΙ από ιδιώτες, όταν αυτοί θα είναι στο τρίτο έτος του βαθμού του Επχία Α’ Κλάσεως.

Ο στόχος είναι, μέσα από ένα σύνολο δοκιμασιών, να εισαχθούν στην ΣΣΕ “ΜΟΝΟ ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ”. Αυτό είναι αρκετό; Όχι! Δεν φτάνει να είναι “ΜΟΝΟ ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ” μαχητές αλλά και οι πιο “ΜΟΡΦΩΜΕΝΟΙ” για να γίνουν Αξιωματικοί.

Σκοπός είναι, οι απόφοιτοι της ΣΣΕ, να φοιτήσουν σε αυτή και με κατατακτήριες στο Εθνικό – Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ο.Π.Α),

επί της ουσίας θα κάνουν μεταπτυχιακό στα αντίστοιχα τμήματά τους και με εισαγωγικές στην ΣΤΗΑΔ, στην ΣΤΕΑΜΧ και στην ΣΤΕΑΤΧ.

Να εξέλθουν της ΣΣΕ σαν Υπολοχαγοί του Ο – Σ από το οποίο αυτοί προέρχονταν σαν Μ. Υπαξκοί και να επιστρέψουν πίσω στην Μονάδα εκστρατείας, στην οποία υπηρετούσαν πριν την είσοδό τους στην Σχολή.

● Η Υπηρεσία πρέπει να προσδοκά, ανά κατηγορία, από το προσωπικό της, να είναι τα παρακάτω:

ΕΠ.ΟΠ – ΕΜΘ.

“ Στρατιώτης: Μαχητής, χειριστής Οπλικών Συστημάτων – Μηχανημάτων, Μικρός Ηγήτορας, Ακαδημαϊκός πολίτης: ΙΕΚ, Αγγλικά – Η/Υ Μέσης βαθμίδας.”

Μ. Υπαξκός – Ανθστης.
“ Στρατιώτης: Μαχητής, χειριστής Οπλικών Συστημάτων – Μηχανημάτων, Μικρός – Μεσαίος Ηγήτορας, Κατεύθυνση: σαν χειριστής θεμάτων αρμοδιότητας ΓΕΠΣ: μόνο ΔΑΞ,ΔΑΠΕ και Α’ – Β’ –Γ’ – Δ’ Κλάδου: μόνο Α2(*), Α4,Α5,Β1,Β2,Β3,Β7,ΓΣΜ,Γ1,Δ1,Δ3,Δ4, Ακαδημαϊκός πολίτης: ΑΤΕΙ(**), Αγγλικά – Η/Υ Ανώτερης βαθμίδας.”

(*) Κατ’ εξαίρεση και μόνο για τους Μ. Υπαξκούς – Ανθστές, ειδικότητας Πληροφοριών – Ασφαλείας τα θέματα αρμοδιότητας Α’ Κλάδου:Α2.
(**) Όπου ΑΤΕΙ, εννοείται το Πανεπιστήμιο Δ. Αττικής.

Αξιωματικός

“ Στρατιώτης: Μαχητής, χειριστής Οπλικών Συστημάτων – Μηχανημάτων, Μεσαίος – Μεγάλος Ηγήτορας, Κατεύθυνση: σαν χειριστής θεμάτων αρμοδιότητας ΓΕΠΣ: πλην (-) ΔΑΞ,ΔΑΠΕ και Α’ – Β’ –Γ’ – Δ’ Κλάδου: πλην (-) Α4,Α5,Β1,Β2,Β3,Β7,ΓΣΜ,Γ1,Δ1,Δ3,Δ4 , Ακαδημαϊκός πολίτης: ΑΕΙ- Μεταπτυχιακό, Αγγλικά – Η/Υ Ανώτατης βαθμίδας.”
(-) Διότι αυτά τα θέματα θα χειρίζονται ΜΟΝΟ από Μ. Υπαξκούς – Ανθστες.

● Η Υπηρεσία πρέπει να επιδιώξει – εκπαιδεύσει – μορφώσει το προσωπικό της, ώστε τελικά να γίνει.

Στρατιώτης ↔ Επιστήμονας
μία αμφίδρομη και αλληλένδετη σχέση εννοιών, που η πραγματική και ουσιαστική απόδοση του νοήματός τους στην πράξη, μας δίνουν σε ένα σύγχρονο στρατό, σε παρόντα χρόνο αλλά και σε μελλοντικό, τον

Ηγήτορα ↔ Μαχητή

Κλείνοντας, ελπίζω να μην ήταν μακροσκελής η παρουσίαση και να μην κουράστηκε ο αναγνώστης, θα ήθελα να τονίσω πως αν ήμουν ξανά 18 χρονών παλληκάρι, πάλι την ίδια δουλειά – λειτούργημα θα διάλεγα για να σταδιοδρομήσω.

Ο λόγος είναι ένας και μοναδικός, πού όμως είναι ουσιαστικά και ο καταλύτης για την επιλογή μου αυτή.

Η αγάπη στην ενασχόληση με τον στρατό έρχεται σε πρώτο χρόνο και σε δεύτερο η επαγγελματική αποκατάσταση, εάν θέλει κάποιος πραγματικά να είναι και να αισθάνεται ευτυχής κάθε μέρα που ξημερώνει με την δουλειά που έχει διαλέξει. Ειδικά με αυτή του στρατού!

Σημειώσεις:
(Σ1). Για όσους ενδιαφέρονται για εκτενέστερη παρουσίαση – συζήτηση, έχω ασχοληθεί τα τελευταία χρόνια με δικιά μου πρωτοβουλία και έχω συντάξει μελέτη, στο θέμα της Παραγωγής Στελεχών.

(Σ2). Στοιχεία επικοινωνίας, Τχης (ΔΒ) ε.α Ρόγας Ιωάννης, ΣΜΥ/1984, ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο jrogas5@gmail.com και τηλέφωνο 6975747086.

(Σ3). Οι απόψεις που διατυπώνονται, αφορούν μόνο στα στελέχη των Όπλων και των Σωμάτων του ΣΞ (προέλευσης ΣΣΕ, ΣΜΥ και ΕΠ.ΟΠ – ΕΜΘ όπλων – σωμάτων) πλην των προερχομένων από την ΣΣΑΣ, ΣΣΑΝ, ΜΣ, ΣΓ, ΘΡ και λοιπών συναφών. Για τους άλλους 2 κλάδους, το ΠΝ και την ΠΑ σίγουρα υπάρχουν άλλοι πιο αρμόδιοι από εμένα, στην διατύπωση θέσεων.

(Σ4). Με το Ν.1394/1983 και σύμφωνα με τις τελευταίες αλλαγές από το Ν. 4535/2018, η ΣΤΕΑΤΧ – ΣΤΗΑΔ – ΣΤΕΑΜΧ ανήκει στις Σχολές που παρέχουν Ανώτατη Τεχνική Εκπαίδευση.

(Σ5). Ξηλώνει τα γαλόνια του μάχιμου στρατηγού μέσα από μια επικριτική ανάλυση του σύγχρονου περιβάλλοντος του πολέμου, ο αναγνωρισμένος στρατιωτικός αναλυτής και συγγραφέας B.A. Friedman,

καταδεικνύοντας τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο τακτικό επίπεδο της στρατηγικής στις μέρες μας και διατυπώνοντας ενδιαφέρουσες προτάσεις για τον σημερινό ρόλο των ανωτάτων αξιωματικών,

την εκπαίδευση των νέων αξιωματικών, αλλά και την φύση της στρατηγικής σε τακτικό επίπεδο.

Πηγή: Foreign Policy το παρόν κείμενο είναι δημοσιευμένο και στο τεύχος Φθινόπωρο 2018 του διεθνούς κύρους περιοδικό διεθνούς πολιτικής και στρατηγικής Foreign Policy. Αξίζει τον κόπο να αφιερώσει τον χρόνο του και να διαβάσει το άρθρο, όποιος προβληματίζεται με το θέμα της παραγωγής και φυσικά του έργου διοίκησης των στελεχών!



Στείλε μας τις δικές σου απόψεις για στρατιωτικά θέματα που σε απασχολούν στο armyvoicegr@gmail.com