Πυροσβεστικά αεροσκάφη: Η τραγική εικόνα των CL-415 και CL-215 σήμερα – Οι καθυστερήσεις και οι χαμηλές διαθεσιμότητες – Οι κίνδυνοι που εγκυμονούνται


Γράφει η Ιωάννα Ηλιάδη

Λέμε συχνά ότι οι πιλότοι και γενικότερα τα πληρώματα και οι τεχνικοί των πυροσβεστικών αεροσκαφών είναι ήρωες.

Δεν είναι όμως ήρωες μόνο επειδή δίνουν τη μάχη με ένα ισχυρό στοιχείο της φύσης, την φωτιά. Τα στοιχεία που φέρνουμε σήμερα στη δημοσιότητα αποδεικνύουν ότι είναι ήρωες για πολλούς ακόμα λόγους.

Πετούν με αεροσκάφη γηρασμένα και χωρίς ανταλλακτικά και δίνουν ακόμα και τη ζωή τους αν χρειαστεί για να προστατεύσουν τις ζωές και τις περιουσίες άλλων. (ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ την ιστορία δυο πιλότων που χάθηκαν για πάντα 23 Ιουλίου 2007: Πτώση CL-415 -2 νεκροί «Ένας Άγγελος να μας φυλά»)

Σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες του Armyvoice.gr, δυστυχώς ούτε φέτος έγινε δυνατή η απόδοση του συνόλου των αεροσκαφών CL-215 και CL-415 σε πλήρη λειτουργία.

Στις αρχές Ιουνίου αναπτύχθηκαν τα πρώτα Κλιμάκια σε Ανδραβίδα, Ν. Αγχίαλο και Ελευσίνα, ενώ αντίθετα τα μικρότερα αεροσκάφη PLZ M-18 της 359 ΜΑΕΔΥ

αναπτύχθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους σε Κλιμάκια σε Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Άκτιο, Καλαμάτα, Χρυσούπολη, Τρίπολη, Λαμία και Λέσβο.

Η διαθεσιμότητα του στόλου παραμένει και τον Αύγουστο πολύ χαμηλή, σε σχέση με τα δεδομένα των ετών πριν από τα μνημόνια.

Σύμφωνα με την έρευνα του Armyvoice.gr,  στις αρχές Ιουνίου υπήρχαν διαθέσιμα 6-7 CL-215 και 3 CL-415, ενώ τον Αύγουστο υπήρχαν κατά μέσο όρο διαθέσιμα 8-9 CL-215 και 4 CL-415, από ένα στόλο 11 αεροσκαφών CL-215 και  7 αεροσκαφών CL-215.

Αυτοί οι αριθμοί είναι οι μέγιστοι που επιτεύχθηκαν, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες αποκατάστασης βλαβών του στόλου, ειδικά των γερασμένων CL-215.

Το απόθεμα ανταλλακτικών που απαιτείται για την πλήρη αποκατάσταση του στόλου ανέρχεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ.

Όμως, ακόμα κι αν με ένα μαγικό τρόπο υπήρχαν διαθέσιμα τα χρήματα αυτά, υπάρχουν πολλοί άλλοι σημαντικοί παράγοντες που δημιουργούν προβλήματα.

Πρώτος και κύριος παράγοντας η εξαγορά από την εταιρία Viking, των δικαιωμάτων των αεροσκαφών CL-215 και CL-415 από την Bombardier (όπως αυτή παλιότερα από την Canadair, από όπου και το όνομα με το οποίο είναι γνωστά τα αεροσκάφη αυτά).

Η εταιρεία παρουσιάζει προβλήματα και καθυστερήσεις στην ικανοποίηση των αιτήσεων των χρηστών για ανταλλακτικά.

Realshave.gr

Ανάλογα προβλήματα είχαν όλοι οι χρήστες Canadair στην Ευρώπη.

Πέρα όμως από την αργή ροή των παραδόσεων, η έλλειψη σε κρίσιμα ανταλλακτικά μπορεί να καθηλώσει αεροσκάφη για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Είναι πλέον κανόνας ο «κανιβαλισμός» των ανταλλακτικών, δηλαδή η απογύμνωση ορισμένων αεροσκαφών που βρίσκονται σε συντήρηση μακράς διάρκειας, προκειμένου να πετάξουν τα υπόλοιπα.

Τέλος, βασικό πρόβλημα αποτελεί η καθυστέρηση απόδοσης αεροσκαφών που υποβάλλονται σε εργασίες συντήρησης από την ΕΑΒ, η οποία φτάνει σε πολλές περιπτώσεις αρκετούς μήνες ή και άνω του έτους.

Σημειώνεται ότι τα αεροσκάφη CL-215 και CL-415 πρέπει να περνούν από ετήσια επιθεώρηση, διάρκειας 2-3 μηνών και κόστους περί τα 400.000 ευρώ.

Επίσης, κάθε έξι χρόνια περνούν εργοστασιακή συντήρηση κόστους περί το 1,5 εκ. Ευρώ.

Η τελευταία γίνεται μόνο στην ΕΑΒ, η οποία έχει συσσωρεύσει στις εγκαταστάσεις της αμέτρητες εκκρεμότητες από όλους τους τύπους αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας,

και μέχρι σήμερα δεν έχει βρει τον τρόπο να οργανωθεί και να προσλάβει το κατάλληλο προσωπικό για να επιτελέσει το έργο που απαιτείται.

Να σημειωθεί ότι διαχρονικά οι συντηρήσεις που γίνονται στις Μονάδες της Πολεμικής Αεροπορίας και παλιότερα στο ΚΕΑ είναι πολύ υψηλότερου επιπέδου.

Τα προβλήματα αυτά καλείται να αντιμετωπίσει ο τελικός χρήστης, ο οποίος δεν είναι άλλος από την Πολεμική Αεροπορία.

Αντιμετωπίζοντας παράγοντες που δεν εξαρτώνται από τη δική της πρωτοβουλία και δράση (χρηματοδότηση, αγορά νέων αεροσκαφών, απεμπλοκή από την διαχρονικά κομματοκρατούμενη και κρατικοδίαιτη ΕΑΒ),

οι ενέργειες περιορίζονται στις βέλτιστες τεχνικές λύσεις για τη μέγιστη δυνατή διαθεσιμότητα με τα υπάρχοντα μέσα, εντός των προδιαγραφών και των ορίων που θέτει ο κατασκευαστής κάθε αεροσκάφους.

Το σταυρόλεξο αυτό έχει γίνει πλέον εξαιρετικά δύσκολο!

Η έρευνα του Armyvoice.gr συνεχίζεται