Πτώση ελικοπτέρου: «Ξεγύμνωμα» της χώρας μετά το ατύχημα στον Πόρο – Λάθη και παραλείψεις που αντανακλούν στον τουρισμό, την βαριά μας βιομηχανία

Γράφει ειδικός συνεργάτης

Πτώση ελικοπτέρου: «Ενός κακού δοθέντος μύρια έπονται». Θα αναρωτιέται κανείς την σχέση που μπορεί να έχει η γνωστή ρήση του Σοφοκλή με το πρόσφατο ατύχημα του ελικοπτέρου στα νερά του Πόρου.

Το συγκεκριμένο ατύχημα όπως φαίνεται τελικά δεν θα κοστίσει στην χώρα μας μόνο το κόστος της τραγικής απώλειας τριών ανθρώπινων ψυχών και ενός ελικοπτέρου.

Όπως φαίνεται θα αποκαλύψει πολλαπλές χρόνιες αδυναμίες μας και άσχημες αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας επί σειρά ετών.

Αλήθεια θα θέλαμε να θεωρούμε στην χώρα μας πως ο τουρισμός αποτελεί την βαριά μας βιομηχανία; Άναυδοι παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες στα τηλεοπτικά κανάλια και στα ΜΜΕ :

  • τον Δήμαρχο του Πόρου να δηλώνει πως ο χώρος προσγείωσης-απογείωσης του ελικοπτέρου δεν ανήκει στην δική του αρμοδιότητα.
  • Την ΔΕΔΔΗΕ να δηλώνει πως είχε ενημερωθεί ο προηγούμενος διευθυντής της για τον κίνδυνο των συγκεκριμένων καλωδίων από τον προηγούμενο Πρόεδρο της ΕΔΑΑΠ, αλλά το συγκεκριμένο email ουδέποτε πρωτοκολλήθηκε.
  • Τον πρώην Υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη να δηλώνει στην ουσία αναρμόδιος και να θεωρεί την επιστολή του πρώην Προέδρου ΕΔΑΑΠ ως αντιπολιτευόμενη πράξη.
  • Γίναμε μάρτυρες μιας σημαντικής ταχύτητας να απεγκλωβισθούν οι σωροί από τα συντρίμμια του ελικοπτέρου και το Λιμενικό Σώμα να επιλαμβάνεται και της ανάσυρσης των συντριμμίων του ελικοπτέρου.
  • Διαβάσαμε στο Armyvoice.gr την επιστολή της κατασκευάστριας εταιρείας (Leonardo-Αgusta) να συνδράμει την διερεύνηση του ατυχήματος με όλες της τις δυνάμεις.

Σύμφωνα με τον ICAO ANNEX 13, Ευρωπαϊκό κανονισμό 996/2010 και τον Ν.2312/2001 υπεύθυνη να χειριστεί την διερεύνηση των αεροπορικών ατυχημάτων είναι η μόνο η ΕΔΑΑΠ, στην διεθνή πραγματικότητα μια ανεξάρτητη αρχή, θεωρητικά στο ίδιο επίπεδο με την ΥΠΑ.

Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της είναι και η ενημέρωση του κοινού.

Οι διερευνήσεις αεροπορικών ατυχημάτων και όχι μόνον είναι διεθνή γεγονότα.

Αποτελούν και αφορμές να επανακαθοριστεί η θέση των κοινωνιών, των κρατών και των καταναλωτών.

Όμως η διαδικασία αλλαγής του Προέδρου και των μελών της ΕΔΑΑΠ κατά την διάρκεια θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης πέρασε από την δικαιοδοσία της διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, απλά σε εκείνη του Υπουργού Μεταφορών.

Έτσι μέχρι σήμερα δεν εμφανίσθηκε κάποιος αρμόδιος από την σημερινή ΕΔΑΑΠ(Επιτροπή Διερευνήσεων Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων) να ενημερώσει τα ΜΜΕ, την Ελληνική Κοινωνία αλλά και την Διεθνή Κοινότητα, για τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται την διερεύνηση του συγκεκριμένου ατυχήματος.

Δεν είμαστε βέβαιοι αν στην περιοχή του ατυχήματος βρέθηκε ο/η Επικεφαλής της Διερεύνησης (Investigator in Charge),

έστω πριν την ανέλκυση των συντριμμίων του ελικοπτέρου, αν έγινε καταγραφή και φωτογραφική, της θέσης τους μέσα στο νερό, σε χρόνο που έστω να δίδει την

δυνατότητα να αντιληφθεί/ούν οι διερευνητές τις συνθήκες που επικρατούσαν κατά την στιγμή του ατυχήματος.

Δεν γνωρίζουμε αν ήδη ή έστω σε ποιόν χρόνο θα ληφθούν καταθέσεις από αυτόπτεις μάρτυρες όσο κοντύτερα χρονικά γίνεται στον χρόνο του ατυχήματος, για να μπορούν να αποτυπωθούν στην κατάθεσή τους όλες οι λεπτομέρειες.

Το γράμμα της κατασκευάστριας εταιρείας του ελικοπτέρου αποτελεί στην ουσία την τυπική «φιλοφρόνηση» μετά το ατύχημα,

όμως είναι απολύτως φυσιολογικό η Ιταλία ως State of Design, State of Manufacturer( δηλαδή χώρα σχεδιασμού και κατασκευής του ελικοπτέρου)

να επιθυμούν να αποστείλουν accredited Representative (Εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο) για να συμμετέχει στην διερεύνηση του ατυχήματος.

Κατανοεί κανείς πως η δήλωση: « ο Τουρισμός αποτελεί την βαριά βιομηχανία της Χώρας» δεν συμβαδίζει με την διαπίστωση πως μια από τις ακριβότερες περιοχές, υψηλής τουριστικής στάθμης, δεν διαθέτει αδειοδοτημένο ελικοδρόμιο.

Στην κρίση σας αλλά και της δυνητικής δεξαμενής πελατών του τουρισμού μας η διαπίστωση πως έστω βρέθηκε μια επιστολή προειδοποίησης 15 μήνες πριν το ατύχημα (προς την ΔΕΔΔΗΕ)

από την ΕΔΑΑΠ και κανείς δεν κινήθηκε να τοποθετήσει 5 σφαιρικούς πλαστικούς σημαντήρες καλωδίων, λες και υπήρχε και άλλη προειδοποίηση για άλλο επικίνδυνο σημείο στην επικράτεια.

Η μέχρι τώρα αφωνία της ΕΔΑΑΠ για το συγκεκριμένο ατύχημα ίσως αποτελέσει και αφορμή από την νεοεκλεγείσα κυβέρνηση για σημαντικές αλλαγές.

Σε κάθε περίπτωση το συγκεκριμένο αποτελεί δυνατότητα εκκίνησης και δημιουργίας νέων επιλογών.

Είναι τραγικό και για την αεροπορία και τους Έλληνες πιλότους, αλλά και για το επιβατικό κοινό που διέρχεται από τον Ελληνικό εναέριο χώρο, να μην μπορεί να διαβάζει τελικές αναφορές αεροπορικών ατυχημάτων που ουσιαστικά προάγουν την αεροπορική ασφάλεια.

Είναι τραγικό και για την υστεροφημία των νεκρών, καθώς έχουν παρέλθει οι εποχές που μπορούσαμε να ομιλούμε για ανθρώπινο λάθος του ανώνυμου πιλότου ή μηχανικού, αλλά πλέον ξεκάθαρα θα φωτίζονται άλλες πλευρές και σημεία που χαρακτηρίζουν τα αεροπορικά ατυχήματα ως συστημικά.

Είναι αργά πλέον να χειριζόμαστε τα ανθρώπινα λάθη ως τέτοια και όχι ως μόνο συμπτώματα ενός προβληματικού συστήματος.

Οι επόμενες ημέρες θα δείξουν πόσο μπορεί να αλλάξει η αεροπορική ασφάλεια προς το καλύτερο στην χώρα μας.

Καλό θα ήταν αυτό να γίνει σύντομα , σε άλλη περίπτωση σύντομα ένα άλλο ατύχημα θα αποδείξει και πάλι την γύμνια μας, αλλά και την επιμονή μας να παραμείνουμε στα χρόνια του Αδάμ…..