«Η Εθνική Ασφάλεια δεν είναι παιχνίδι» – Σφοδρές επικρίσεις για την τοποθέτηση Γενικού Γραμματέα στο ΥΠΕΘΑ και την δημιουργία συμβούλου εθνικής ασφαλείας

Ρεπορτάζ Ιωάννα Ηλιάδη

Καζάνι που βράζει είναι ο χώρος της εθνικής άμυνας μετά την τοποθέτηση Γενικού Γραμματέα στο ΥΠΕΘΑ και την συζήτηση για την θέσπιση συμβούλου εθνικής Άσφαλείας στον πρωθυπουργό.

Ακούσαμε τα επιχειρήματα αποστράτων οι οποίοι διατυπώνουν έντονες διαφωνίες με τις επιλογές της κυβέρνησης, παρά το γεγονός ότι κινούνται πολιτικά στον χώρο της Νέας Δημοκρατίας.

Οι επιλογές Μητσοτάκη στα θέματα της Εθνικής Άμυνας φαίνεται ότι δεν είναι καθόλου ανέφελες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ: Έρχεται νέο ΚΥΣΕΑ: Τι αρμοδιότητες θα έχει στο επιτελικό κράτος

Κατ’ αρχήν αναφορικά με το θέμα της τοποθέτησης Γενικού Γραμματέα στο υπουργείο διατυπώνονται σοβαρές αντιρρήσεις αναφορικά με τη νομιμότητα ή μη της απόφασης.

Η Δομή Δυνάμεων στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας προβλέπεται από το νόμο 2292/95. Σύμφωνα με αυτόν όπως συμπληρώθηκε από τον νόμο Βενιζέλου το 2010

«ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ στο πλαίσιο των οδηγιών του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και αναφερόμενος σε αυτόν κατά την παρ. 2 του άρθρου 1 του νόμου αυτού, ασκεί την πλήρη διοίκηση όλων των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων».

Με την πρόσφατη υπουργική απόφαση η οποία προβλέπει την τοποθέτηση Γενικού Γραμματέα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ουσιαστικά τοποθετείτει ένα προϊστάμενος πάνω από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ.

«Πού το προβλέπει αυτό ο νόμος 2292/95» ρωτούν με νόημα οι απόστρατοι και συμπληρώνουν με νόημα:

«Δεν υπάρχει χώρος για συντονιστικό έργο στον Γενικό γραμματέα. Τι να συντονίζει; Τα ήδη συντονισμένα επιτελεία από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ;».

Το ερώτημα που θέτουν και χρήζει απάντησης είναι εάν οι αρμοδιότητες του Γενικού Γραμματέα είν αι σύμφωνες με το νόμο 2292/95, ο οποίος δεν προβλέπει τέτοια θέση μέσα στη Δομή Δυνάμεων. Υπερισχύει η υπουργική απόφαση του νόμου;

Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας 

Έντονη κριτική συγκεντρώνει και η επικείμενη θέσπιση του συμβούλου εθνικής ασφαλείας. «Είναι μια θέση για να δημιουργηθεί μια θέση. Η άμυνα είναι σοβαρός χώρος και δεν επιτρέπονται τέτοια», υποστηρίζουν και θέτουν σοβαρές επιφυλάξεις:

Τι χρειάζεται το εθνικό συμβούλιο ασφαλείας όταν η χώρα διεξάγει μόνο επιχειρήσεις ειρήνης. Δεν διεξάγει πολεμικές επιχειρήσεις, ούτε συμμετέχει αυτή τη στιγμή σε επιχειρήσεις στο εξωτερικό. Συνεπώς τα υπάρχοντα όργανα μας καλύπτουν.

Εάν θέλουν να λάβουν μια απόφαση, μπορεί να γίνει με εισήγηση στο ΚΥΣΕΑ. Εάν ο πρωθυπουργός θέλει να έχει έναν σύμβουλο, έχει από το νόμο σύμβουλο τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας.

Γιατί χρειάζεται κάποιον άλλον μεσολαβητή ανάμεσά τους;

Ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας τι έδαφος θα έχει; Ποιον θα συντονίζει και πώς θα το συντονίζει;

ΟΣύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας λογικά δεν θα έρθει μόνος του. Θα φέρει και ένα επιτελείο. Ποιος θα του δώσει αυτό το επιτελείο; Θα πρέπει να επιλέξει κόσμο από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, από το υπουργείο προστασίας του πολίτη, από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας από το Λιμενικό κλπ.

Για να μπορέσει να κάνει δηλαδή μια σοβαρή δουλειά, χρειάζεται να έχει ένα επιτελείο που να τον υποστηρίζει.

Εάν αντιγράφουμε το αμερικάνικο σύστημα θα πρέπει να το κάνουμε σωστά. Ωστόσο φαίνεται ότι για την Ελλάδα σήμερα δεν απαιτείται κάτι τέτοιο.

Επιπλέον σε περίπτωση που επιλεγεί να προχωρήσει στην ίδρυση του συμβούλου εθνικής ασφαλείας, θα πρέπει να αναμένονται συγκρούσεις με το υπουργείο εξωτερικών, με το προστασίας του πολίτη, με την ΕΥΠ κλπ.

Τι αρμοδότητες θα έχει;Κάθε πότε συκαλείται το ΚΥΣΕΑ; Ποιος ο ρόλος των υπουργών που μετέχουν; Ποιος ο ρόλος του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ;

Εάν οι αρμοδιότητες που προβλέπονται από τους νόμους τηρούνται, υπάρχει έδαφος για γενικό γραμματέα στο υπουργείο εθνικής άμυνας; Υπάρχει έδαφος για συμβούλιο ασφαλείας;

«Η Εθνική ασφάλεια δεν είναι παιχνίδι» προειδοποιούν.



Στείλε μας τις δικές σου απόψεις για στρατιωτικά θέματα που σε απασχολούν στο armyvoicegr@gmail.com