Boeing 737 max: Τι σημαίνουν οι μαρτυρίες επιβατών - Ελληνικά ατυχήματα

Boeing 737 max: Τι σημαίνουν οι μαρτυρίες επιβατών – Ελληνικά ατυχήματα – Το αεροπορικό δυστύχημα στην Αιθιοπία και η αντίστοιχη ελληνική εμπειρία

Γράφει ο Ιωάννης Αναστασάκης (*)

Η καθήλωση στο έδαφος των αεροσκαφών Boeing 737 maxx μέχρι να αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει κατασκευαστικό πρόβλημα, βασίζεται στην προτεραιότητα που δίδεται στην πρόληψη για την αποφυγή απώλειας ανθρώπινης ζωής.

Στο παρελθόν είχαν αντιμετωπιστεί και στην Ελλάδα παρόμοια περιστατικά όπως αναφέρεται στην συνέχεια.

Προληπτική καθήλωση των αεροσκαφών

Μετά από τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα με αεροσκάφη B737 max, οι Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας πολλών χωρών, ενεργοποιήθηκαν απαγορεύοντας υπερπτήσεις στον εναέριο χώρο τους από τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.

Αυτές οι απαγορεύσεις θα ισχύσουν μέχρι να διερευνηθούν τα αίτια και να αποκλειστεί ότι δεν οφείλονται σε κατασκευαστικό σφάλμα του συγκεκριμένου αεροσκάφους.

Πολλές αεροπορικές εταιρείες καθήλωσαν στο έδαφος αεροσκάφη αυτού του τύπου, στα πλαίσια πρόληψης για την Ασφάλεια των Πτήσεων.

Από επώνυμες και ανώνυμες αναφορές που είδαν το φως της δημοσιότητας μετά τα ατυχήματα,

προκύπτει ότι παρουσιάζονταν συχνά προβλήματα στο λογισμικό του ελέγχου πτήσεως, που κυρίως εντοπίζονταν σε ακούσια εμπλοκή του αυτόματου πιλότου (auto pilot)

και σε εσφαλμένες ενδείξεις του συστήματος ένδειξης γωνίας προσβολής (angle of attack).

Ειδικά για το τελευταίο αεροπορικό ατύχημα στην Αιθιοπία, αυτόπτες μάρτυρες που εμφανίστηκαν και στην τηλεόραση, δήλωσαν ότι το αεροσκάφος στα τελευταία λεπτά της πτήσης του, έβγαλε καπνούς και έκανε ένα περίεργο θόρυβο πριν από τη συντριβή του.

Συγκεκριμένα ανέφεραν ότι «από το αεροπλάνο φαινόταν σαν να εξήλθαν μικρά αντικείμενα που έμοιαζαν με κομμάτια χαρτιού, ενώ ακούστηκε ένας περίεργος θόρυβος και το αεροσκάφος πήρε μία ξαφνική κλήση, πριν την συντριβή του».

Σύμφωνα με άλλη μαρτυρία «το αεροσκάφος προσπάθησε να πάρει ύψος κι έκανε μία ξαφνική στροφή, πριν από την συντριβή του».

Οι μαρτυρίες των αυτοπτών, ειδικά ο καπνός και τα αντικείμενα σαν χαρτί, δεν αιτιολογούνται μόνο από πιθανά προβλήματα στο λογισμικό και κατ’ επέκταση στους αυτοματισμούς του αεροπλάνου.

Επισημαίνεται ότι η κατασκευάστρια εταιρεία έχει δεσμευτεί για την αναβάθμιση του λογισμικού, χωρίς όμως να το συνδέει με τα αίτια του πρόσφατου ατυχήματος.

Αποκρυπτογραφώντας τις οπτικοακουστικές μαρτυρίες

Το τι ακριβώς προκάλεσε το τελευταίο ατύχημα, θα το καταδείξει η έρευνα της Επιτροπής Διερεύνησης που όπως ανακοινώθηκε θα είναι με διεθνή συμμετοχή.

Οι συσκευές καταγραφής, τα μαύρα κουτιά όπως συνηθίζεται να λέγονται, αναμένεται ότι θα ρίξουν φως στα πραγματικά γεγονότα και περιστατικά και θα βοηθήσουν το έργο της Επιτροπής Διερεύνησης.

Μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες της Επιτροπής, που αναμένεται να πάρει μέρες, αξίζει να γίνει μία προσπάθεια να ακοκρυπτογραφηθούν οι μαρτυρίες των αυτοπτών μαρτύρων.

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε ότι:

Α. Το αεροσκάφος για περίπου έξι (6) λεπτά πετούσε κοντά στο έδαφος σαν να αδυνατούσε να κάνει άνοδο.

Το πρόβλημα αυτό δεν είναι δυνατόν να οφείλεται μόνο σε πρόβλημα του αυτόματου πιλότου, αφού στην περίπτωση αυτή οι πιλότοι θα μπορούσαν να ανακτήσουν χειροκίνητο έλεγχο του αεροσκάφους.

Β. Το αεροσκάφος έβγαζε καπνό και αντικείμενα που έμοιαζαν με κομμάτια χαρτί.

Οι οπτικές αυτές ενδείξεις συνάδουν με πρόβλημα σε κινητήρα. Αυτό δικαιολογεί αφενός την αδυναμία ανόδου λόγω μειωμένης ώσης, αλλά και τον καπνό και τα κομμάτια από έναν διαλυόμενο κινητήρα.

Γ. Ακουγόταν ένας περίεργος θόρυβος.

Σε συνάρτηση με τα ανωτέρω, ένας κινητήρας που καταστρέφεται εν πτήση, σίγουρα παράγει ήχους διαφορετικούς από την συνήθη ομαλή λειτουργία του.

Δ. Το αεροσκάφος προσπάθησε να ανέβει αλλά πήρε μία ξαφνική μεγάλη κλίση και καρφώθηκε στο έδαφος.

Η περιγραφή αυτή είναι χαρακτηριστική μιας απώλειας στήριξης.

Στο σημείο αυτό φαίνεται ότι είτε ο αυτόματος πιλότος, είτε χειροκίνητα ο πιλότος προσπάθησαν να θέσουν σε μικρή άνοδο το αεροσκάφος,

αλλά λόγω της μικρής ταχύτητας, λόγω πιθανόν της κράτησης κινητήρα όπως προαναφέρθηκε, η άνοδος αυτή οδήγησε το αεροσκάφος εκτός φακέλου πτήσεως.

Από τις Υπηρεσίες Ελέγχου Πτήσεων μαθεύτηκε ότι ο πιλότος ανέφερε πρόβλημα ελέγχου του αεροσκάφους και ζήτησε άδεια επιστροφής για προσγείωση.

Σχετικά με τα προβλήματα στο χειρισμό του αεροσκάφους που αναφέρθηκαν, είναι αναμενόμενο σε περίπτωση καταστροφής του κινητήρα να προκληθούν βλάβες στα κύρια ηλεκτρικά και υδραυλικά συστήματα.

Τα σύγχρονα αεροσκάφη διαθέτουν και εναλλακτικά συστήματα. Είναι επίσης δυνατόν να προκληθούν ζημιές στα πηδάλια ή τα πτερύγια καμπυλότητας στο χείλος εκφυγής της πτέρυγας, από κομμάτια που αποκολλώνται από ένα καταστρεφόμενο κινητήρα.

Σε κάθε περίπτωση, η Επιτροπή Διερεύνησης θα εντοπίσει το πρόβλημα που οδήγησε στο ατύχημα.

Ελληνικές εμπειρίες

Οι παλαιότεροι θα ανακαλούν στην μνήμη τους το παρ’ ολίγον ατύχημα του Boeing 747 Jumbo της τότε ολυμπιακής, όταν αντιμετώπισε κράτηση δύο από τους τέσσερεις κινητήρες κατά την απογείωση από το αεροδρόμιο του Ελληνικού.

 

Το αεροσκάφος αδυνατώντας να πάρει ύψος, πέρασε ξηστά από τις πολυκατοικίες του Φαλήρου, διότι ήταν με μέγιστο βάρος έχοντας απογειωθεί για πτήση προς την Νέα Υόρκη.

Το πλήρωμα κατάφερε αισίως να αντιμετωπίσει την κατάσταση κινδύνου και προσγειώθηκε κάνοντας ένα μεγάλο κύκλο πάνω από τον Σαρωνικό.

Η εμπειρία αυτή του πληρώματος έχει καταγραφεί λεπτό προς λεπτό και έχει δημοσιευτεί στα μέσα ενημέρωσης.

Στην Πολεμική Αεροπορία επίσης είχε αντιμετωπιστεί πρόβλημα επανειλημμένων καταστροφών κινητήρων σε σχετικά καινούργιο αεροσκάφος.

Καταστράφηκαν αρκετοί κινητήρες αλλά συνέβησαν και μείζονα ατυχήματα, το ένα θανατηφόρο.

Λόγω της επαναλαμβανόμενης βλάβης, τα αεροσκάφη καθηλώθηκαν στο έδαφος μέχρι που Ειδική Επιτροπή Διερεύνησης διαπίστωσε ότι οι βλάβες οφείλονταν σε εργοστασιακό σφάλμα.

Συγκεκριμένα, ενώ η εταιρεία που είχε σχεδιάσει τον κινητήρα προέβλεπε «σφυρήλατα» πτερύγια για τον αεροσυμπιεστή, η κατασκευάστρια εταιρεία που είχε αγοράσει την πατέντα, τοποθέτησε «χυτά» πτερύγια, που προφανώς είχαν χαμηλότερη αντοχή στις καταπονήσεις και έσπαγαν.

Εκδόθηκε Τεχνική Οδηγία (Τ.Ο. = Technical Order), αντικαταστάθηκαν όλα τα πτερύγια των αεροσυμπιεστών κινητήρων με «σφυρήλατα» πτερύγια και το πρόβλημα διορθώθηκε.

(*) Ο αντιπτέραρχος ε.α. Ιωάννης Αναστασάκης είναι στρατηγικός αναλυτής και ασχολείται στο αντικείμενο «ασφάλεια για την οικονομική ανάπτυξη».



Στείλε μας τις δικές σου απόψεις για στρατιωτικά θέματα που σε απασχολούν στο armyvoicegr@gmail.com


Προηγούμενο άρθρο15 Μαρτίου: Γιορτή σήμερα – Εορτολόγιο – Παγκόσμια ημέρα καταναλωτή
Επόμενο άρθροΣτρατιωτική Δικαιοσύνη: Σάλος από το νομοσχέδιο ΥΠΕΘΑ
Υπηρέτησε στην Πολεμική Αεροπορία ως κυβερνήτης σε μαχητικά και εκπαιδευτικά αεροσκάφη και σήμερα είναι αντιπτέραρχος ε.α. Ασχολείται με τις Διεθνείς αμυντικές Σχέσεις και τον έλεγχο διακίνησης αμυντικών υλικών και υψηλής τεχνολογίας. Φοίτησε σε σχολεία επιμόρφωσης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως στις ΗΠΑ, στη Γερμανία, στην Ιορδανία, στο Κολλέγιο CFCS και τη σχολή δημοσιογραφίας του CNN του Καναδά. Δραστηριοποιείται ως στρατηγικός αναλυτής στον τομέα «Ασφάλεια για την Οικονομική Ανάπτυξη». Συνεργάζεται με συναφή Ιδρύματα, όπως το UCLA/CMED του Λος Άντζελες, PRIF/APOME της Φρανκφούρτης, ERPIC της Λεμεσού, ΕΚΠΑ της Αθήνας. Είναι alumni του GCSP της Γενεύης. Διετέλεσε πρόεδρος Ομάδας Εμπειρογνωμόνων του Οργανισμού Wassenaar Arrangement της Βιέννης, για τον έλεγχο εξαγωγών αμυντικών υλικών και Υψηλής τεχνολογίας. Έχει δημοσιεύσει βιβλία και άρθρα για τα Εθνικά θέματα. Συμμετείχε σε δημοσιεύσεις μελετών σε Γερμανία και Κροατία, σχετικά με θέματα περιφερειακής ασφάλειας στα Βαλκάνια και την Μέση Ανατολή.