Ιωάννης Αναστασάκης: Τουριστική αξιοποίηση Ερωτόκριτου και Αρετούσας στα πρότυπα του Ρωμαίου και Ιουλιέττας προτείνει ο αντιπτέραρχος με την κρητική καταγωγή

Γράφει ο Ιωάννης Αναστασάκης (*)

Ιωάννης ΑναστασάκηςΗ τουριστική αξιοποίηση του αγνού έρωτα στην Ιταλία

Περνώντας προ ετών από την Βερόνα της Ιταλίας, επισκέφτηκα όπως οι περισσότεροι τουρίστες, τον οίκο των Καπουλέτι όπου έζησε η Ιουλιέττα και εκεί βίωσε τον μεγάλο της έρωτα με τον Ρωμαίο.

Πλήρωνες εισιτήριο για την είσοδο στην οικία και ξεχωριστό εισιτήριο για να απολαύσεις τη θέα στο μπαλκόνι από όπου η Ιουλιέττα συνομιλούσε με τον αγαπημένο της.

Βέβαια όλοι γνωρίζουν ότι η ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας είναι ένα μυθιστόρημα και δεν ανταποκρίνεται σε πραγματική ιστορία.

Κανείς όμως από τους χιλιάδες τουρίστες που επισκέπτονται την Βερόνα, δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται σοβαρά για την ιστορική αλήθεια.

Η πεζή πραγματικότητα αποκαλύφθηκε ρωτώντας μία ξεναγό για την ανυπαρξία του τάφου του Ρωμαίου, ενώ τουριστικό αξιοθέατο ήταν ο αντίστοιχος τάφος της Ιουλιέττας (la tomba di Giulietta).

Δόθηκε η απάντηση: «τα πρόσωπα της ερωτικής ιστορίας είναι φανταστικά, αλλά αν δεν είχαν εφευρεθεί εγώ σήμερα πιθανόν θα ήμουν άνεργη!».

Η απομυθοποίηση ολοκληρώθηκε όταν σε τουριστικό ντοκιμαντέρ της ΕΤ1 αναφέρθηκε ότι το μπαλκόνι στο σπίτι των Καπουλέτι το κατασκεύασε ο Δήμος της Βερόνα το 1913.

Σίγουρα για να εξυπηρετήσει τουριστικούς και εισπρακτικούς σκοπούς.

Τουριστική αξιοποίηση Ερωτόκριτου και Αρετούσας

Αντίστοιχη μυθιστορηματική ερωτική ιστορία τύπου Ρωμαίου και Ιουλιέτας στην Ελλάδα, είναι ο έρωτας του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας.

Αποκρυπτογραφώντας και αναλύοντας στρατηγικά τα επιμέρους στοιχεία του ερωτικού μύθου, όπως περιγράφονται στο 15σύλλαβο ιαμβικό ποίημα του Βιτσέντζου Κορνάρου, είναι δυνατόν να καταλήξουμε στα ακόλουθα συμπεράσματα:

*Το έντονο ερωτικό πάθος με το οποίο περιγράφεται η ιστορία στο ποίημα, παραπέμπει σε άμεση σχέση του ποιητή με τα πρόσωπα της ερωτικής ιστορίας.

Στην περίπτωση αυτή, δικαιολογείται η φόρτιση και τα έντονα συναισθήματα που εκφράστηκαν με στοίχους αντίστοιχης έντασης και εκφραστικής δύναμης.

* Τα ονόματα των πρωταγωνιστών, σε κάθε περίπτωση είναι φανταστικά. Στο παρελθόν μελετητές έχουν επιχειρήσει να ερμηνεύσουν την σημασία των ονομάτων, όπως: «Ερωτόκριτος = υπό την κρίση του έρωτα» ή «Αρετούσα = αρετή, δηλαδή αγνή».

*Είναι πιθανή η συγγένεια του ποιητή με το αντικείμενο του πόθου του. Ίσως η Αρετούσα να είναι μία αρχοντοπούλα των De Mezzo, των Ενετών αρχόντων της περιοχής.

Υποστηρικτικό αυτής της άποψης είναι το γεγονός ότι και η μητέρα του Βιτσέντζο καταγόταν από την οικογένεια De Mezzo. Συγκεκριμένα ήταν η Ελισάβετ (Ζαμπέτα) De Mezzo.

*Ο πατέρας του Βιτσέντζο, ο Ιάκωβος Κορνάρος ήταν πλούσιος κτηματίας από εξελληνισμένη και αρχοντική οικογένεια Ενετικής καταγωγής και λογικά είχε επαφές με τον Ενετό άρχοντα De Mezzo, αφού και ο ίδιος νυμφεύτηκε μία De Mezzo.

Αυτό αποτυπώνεται αναλογικά στο ποιητικό μυθιστόρημα, αφού ο πατέρας του Ερωτόκριτου είναι ο έμπιστος σύμβουλος του βασιλιά Ηράκλη πατέρα της Αρετούσας.

*Το χωριό Τραπεζόντα που γεννήθηκε και μεγάλωσε ο Βιτσέντζος Κορνάρος, βρίσκεται σχετικά κοντά με την τοποθεσία Ετιά που διασώζεται το αρχοντικό των De Mezzo. Και οι δύο τοποθεσίες βρίσκονται νότια της Σητείας.

*Ο Κορνάρος αποκαλύπτοντας τον εαυτό του, αναφέρει επί λέξει στο ποίημα του Ερωτόκριτου: «Στην Στείαν εγεννήθηκε, στη Στείαν ενεθράφη, εκεί ’καμε κι εκόπιασεν ετούτα που σας γράφει».

Δηλαδή ο ίδιος ο δημιουργός δηλώνει ότι έζησε και περιέγραψε τις εμπειρίες του στη Σητεία πριν εγκατασταθεί στο Κάστρο, το σημερινό Ηράκλειο. Κατά δήλωση δηλαδή του ίδιου του δημιουργού, το ποίημα είναι βιωματικό.

*Η ενδογενής επιθυμία του ποιητή να αποκαλύψει, μέσα στους στίχους του ποιήματος, το όνομα και την καταγωγή του, συνάδει με την αντίστοιχη περιγραφή στο μυθιστόρημα. Συγκεκριμένα στο σημείο που η Αρετούσα αποκαλύπτει την ταυτότητα του Ερωτόκριτου, όταν βρίσκει και διαβάζει τα δικά του χειρόγραφα.

Το έτος 2019 είναι αφιερωμένο στον Ερωτόκριτο

Στα πλαίσια των προτάσεων για το επετειακό: «2019 έτος Ερωτόκριτου» που έχει ανακηρύξει το Υπουργείο Πολιτισμού, προτείνεται η δραματοποίηση του ποιητικού μυθιστορήματος,

με ανάδειξη της βίλας Ντε Μέτζο (De Mezzo) στην τοποθεσία Ετιά, ως σκηνικό της οικίας όπου διέμενε η Αρετούσα και διαδραματίστηκε το μεγαλύτερο μέρος της μυθιστορηματικής ερωτικής ιστορίας.

Η συγκεκριμένη βίλα είναι ήδη υπό συντήρηση και ανάδειξη από την εφορία Βυζαντινών αρχαιοτήτων Ηρακλείου.

Θα μπορεί να είναι επισκέψιμη σαν μουσείο και τους μήνες τουριστικής περιόδου να δίδονται εκεί παραστάσεις, είτε θεατρικές, είτε τύπου «Ήχος και Φως», με αντικείμενο την ιστορία του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας.

Με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί ένα μόνιμο και διαχρονικό επισκέψιμο τουριστικό αξιοθέατο και ένα μνημείο της αγνής αγάπης και του ειλικρινούς έρωτα στην Ελλάδα.

Επιπλέον, για την υποστήριξη της τουριστικής εκμετάλλευσης, προτείνεται η δημοσιογραφική τεκμηρίωση, με άρθρα και σχετική βιβλιογραφία που θα περιλαμβάνουν αναλύσεις σχετικά με το περιεχόμενο του ρομαντικού ποιήματος του Βιτσέντζου Κορνάρου.

(*) Ο Ιωάννης Αναστασάκης είναι αντιπτέραρχος ε.α. και ασχολείται με στρατηγικές αναλύσεις στο αντικείμενο: «ασφάλεια για την οικονομική ανάπτυξη». Επιπλέον είναι Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Λασιθιωτών Αττικής «Ο Δικταίος» και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού «Το Λασίθι».



Στείλε μας τις δικές σου απόψεις για στρατιωτικά θέματα που σε απασχολούν στο armyvoicegr@gmail.com