Κίναρος – Πτώση ελικοπτέρου ΠΝ: Αγωγή 1 εκ ευρώ κατέθεσαν οι γονείς του συγκουβερνήτη. Κάνουν λόγο για αποστολή αυτοκτονίας.


Οι γονείς του συγκυβερνήτη Κωνσταντίνου Πανανά ζητούν αποζημίωση για ψυχική οδύνη καταγγέλλοντας ότι το ελικόπτερο που συνετρίβη τον Φεβρουάριο του 2016 ήταν σε «αποστολή αυτοκτονίας».

Το πρωινό της 11ης Φεβρουαρίου του 2016 η είδηση ότι ελικόπτερο «Agusta Bell» του Πολεμικού Ναυτικού συνετρίβη στην Κίναρο παρασύροντας στο θάνατο τρεις αξιωματικούς πάγωσε την κοινή γνώμη, ωστόσο μέχρι σήμερα ελάχιστα στοιχεία για τις συνθήκες του δυστυχήματος έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στρατιωτικός γιατρός συγκλονίζει: Εξάσκησα Χειρουργική Ελαχίστων Πόρων

Το επίσημο πόρισμα έριχνε την ευθύνη στο… στρατηγό άνεμο αποκλείοντας το ενδεχόμενο μηχανικής βλάβης ή ανθρώπινου λάθους, οι γονείς ενός εκ των θυμάτων όμως σέρνουν το Δημόσιο στα αστικά δικαστήρια αξιώντας ως αποζημίωση για ψυχική οδύνη το ποσό του ενός εκατ. ευρώ.

Με την αγωγή τους που αποκαλύπτει η εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, ο πατέρας και η μητέρα του συγκυβερνήτη στη μοιραία πτήση, Κωνσταντίνου Πανανά, στρέφονται κατά «του Ελληνικού Δημοσίου και καταγγέλλουν εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στη συντριβή του ελικοπτέρου.

Είχε χάσει και νωρίτερα επαφή

Στην αγωγή περιλαμβάνονται αποσπάσματα από το πόρισμα της Εισαγγελίας Ναυτοδικείου Πειραιά και της ΕΔΕ που διενεργήθηκε, ακόμα και συνομιλίες του πληρώματος του ελικοπτέρου με τη φρεγάτα «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ» από την οποία είχε απονηωθεί στο πλαίσιο της άσκησης «Αστραπή».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ: Κίναρος: Αυτό είναι το μνημείο για τους ήρωες του ΠΝ! Τι συμβολίζει

Οπως αποκαλύπτεται, το μοιραίο ελικόπτερο είχε χάσει και νωρίτερα επαφή με τη φρεγάτα για 20 λεπτά.

«Ειδικότερα, όπως αναγράφεται στη σελίδα 12η του πορίσματος, εκ της αποτύπωσης των συνομιλιών του μοιραίου ελικοπτέρου Ε/Π ΠΝ-28 ειπώθηκαν τα ακόλουθα:

(1) “01: 53:45 ΚΙΜΩΝ 28: ΑΠΟ ΚΙΜΩΝ 28 ΣΑΣ ΑΚΟΥΩ ΜΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕΤΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΑΣ”.

(2) “02: 13:21 […] ΚΙΜΩΝ 28: ΜΑΜΠΟ ΤΟ 28 ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΝ ΑΣΤΡΑΙΟ 4 ΚΑΙ ΣΤΡΕΦΩ ΠΡΟΣ ΑΥΤΟΝ, ΤΟ ΣΗΜΕΙΟΝ ΠΟΥ ΑΠΟΝΗΩΘΗΚΑ, ΔΗΛΑΔΗ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΑ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ ΜΑΜΠΟ: ΕΛΗΦΘΗ”.

Από τα ανωτέρω, λοιπόν, προκύπτει αναφανδόν ότι η επικοινωνία μεταξύ ελικοπτέρου και φρεγάτας “ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ” δεν ήτο ασφαλής και έπρεπε ο κυβερνήτης της φρεγάτας να διατάξει την άμεση επιστροφή του Ε/Π Π.Ν.-28 πλην όμως ουδόλως το έπραξε, αδιαφορώντας για την ασφάλεια του πληρώματος».

Στη συνέχεια αναφέρεται ότι στις 02:17 το ελικόπτερο επικοινώνησε με τη φρεγάτα κινούμενο από τις νότιες προς τις ανατολικές ακτές της Αμοργού.

«Την 02:23 διαβίβασε εκ νέου εικόνα επιφάνειας “ανατολικές ακτές Αμοργού καθαρές εκτιμάται βόρειες και δυτικές ακτές ίσως υπάρχει κάτι, συνεχίζω”. Αυτή ήταν και η τελευταία επικοινωνία του ραδιοεντοπιστή της ΦΓ “ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ” με το μοιραίο ελικόπτερο».

Οι γονείς του Κωνσταντίνου Πανανά που όρισαν πραγματογνώμονα για το δυστύχημα υποστηρίζουν ότι οι επικεφαλής της άσκησης «έστειλαν κυριολεκτικά “σε αποστολή αυτοκτονίας” το μοιραίο ελικόπτερο», καθώς Διαταγή Διαρκούς Ισχύος προβλέπει την περιορισμένη χρήση των ελικοπτέρων τύπου ΑΒ-21 τη νύχτα και συγκεκριμένα «μόνο για αποστολές εις ανοικτή θάλασσα σε αποστολές διάσωσης και με την αυστηρή προϋπόθεση να επικρατούν άριστες καιρικές συνθήκες, απαγορευμένης, συνεπώς, της χρήσης τους σε επιτήρηση ακτών».

Η διαταγή ωστόσο αγνοήθηκε σύμφωνα με τους ενάγοντες. «Ηταν λοιπόν εγκληματικά αμελής η συμπεριφορά του κυβερνήτη της φρεγάτας “ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ”…, ο οποίος, αν και εγνώριζε ότι τα επτά (7) ή οκτώ (8) μποφόρ δεν επέτρεπαν την πτήση του ελικοπτέρου Π.Ν.-28, αφού ήταν γνωστό ότι τα παλιά ΑΒ-212, όπως ήταν και το επίμαχο μοιραίο ελικόπτερο, δεν αντέχουν σε θυελλώδη άνεμο πάνω από 6 μποφόρ, έδωσε εντολή να απογειωθούν για την εκτέλεση της επιχείρησης».

Ευθύνη θεωρούν οι γονείς του Κ. Πανανά ότι έχουν επίσης ο διοικητής της Ομάδας Φρεγατών αλλά και ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου γιατί δεν ακολούθησε την εντολή να μην πετάξει πάνω από στεριά.

«Μάλιστα, στις σελίδες 4η και 5η του πορίσματος της Εισαγγελίας Ναυτοδικείου Πειραιώς αναγράφεται επί λέξει ότι:

«…Ο κυβερνήτης του Ε/Π (υποπλοίαρχος Α. Τουλίτσης Π.Ν.) ρώτησε το ραδιοεντοπιστή, εάν κάποιο από τα νησιά του δρομολογίου του προσομοιαζόταν ως ετερόχρωμο, δηλαδή εθεωρείτο ως εχθρικό.

Παρενέβη τότε ο διευθυντής Επιχειρήσεων… και του είπε επί λέξει: “Είναι όλα φίλια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να περάσετε και από επάνω”, απαντώντας του ο κυβερνήτης του Ε/Π “αυτό εννοείται”.

Συνεπώς, ο υποπλοίαρχος και κυβερνήτης του μοιραίου ελικοπτέρου, Τουλίτσης Αναστάσιος, είχε λάβει οδηγίες, και μάλιστα του είχε επισημανθεί να μην περάσει πάνω από νησί».

Οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, οι περιορισμένες δυνατότητες του «Agusta Bell» και η κακή επικοινωνία του με τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» καθιστούσαν απαγορευτική τη συγκεκριμένη αποστολή, σύμφωνα με το δικηγόρο των γονέων του Κωνσταντίνου Πανανά, Γιάννη Μαρακάκη.

«Οι επιτελικοί του Πολεμικού Ναυτικού γνώριζαν άριστα ότι ο συγκεκριμένος τύπος ελικοπτέρου προοριζόταν για πολύ συγκεκριμένο είδος πτήσεων και μόνο υπό την προϋπόθεση ότι οι καιρικές συνθήκες είναι τουλάχιστον καλές.

Η αποστολή αυτού του τύπου ελικοπτέρου με σχέδια πτήσης εκτός προδιαγραφών του, και μάλιστα με καιρικές συνθήκες εξαιρετικά επικίνδυνες, οι οποίες σημειωτέον ήταν ήδη γνωστές στο Πολεμικό Ναυτικό πριν από την απογείωση του ελικοπτέρου, καθιστούν την εν λόγω διαταγή εγκληματική, εξ ου και θεωρούμε αυτονόητο ότι οι ευθύνες που θα αποδοθούν θα είναι βαρύτατες», λέει ο κ. Μαρακάκης στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.

Δείτε ολόκληρη την τελευταία εκπομπή Ευπειθώς Αναφέρω