Τα F-16 viper και η πλήρης εικόνα της Τουρκικής απειλής - ΑΝΑΛΥΣΗ από πτέραρχο!

Η εικόνα της Τουρκικής απειλής  και τα F-16 viper - Πλήρης ΑΝΑΛΥΣΗ από πτέραρχο - Τι επιλογές έχει η Ελλάδα - Τι προκύπτει από τις δηλώσεις του Αρχηγού ΓΕΑ

Τα F-16 viper και η πλήρης εικόνα της Τουρκικής απειλής




Γράφει ο Θεόδωρος Γιαννιτσόπουλος
Αντιπτέραρχος (Μ) ε.α. , Επίτιμος Διευθυντής Γ’ Κλάδου ΓΕΑ


Ακούσαμε με προσοχή την ενημέρωση που έκανε ο κ. Α/ΓΕΑ στις 30 Οκτωβρίου 2017, εφ' όλης της ύλης, για τα πεπραγμένα του έτους 2017, ενόψει του εορτασμού του Προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας και σχετικά με τα επόμενα βήματα της ΠΑ (1) .Πληροφορηθήκαμε για τις εξελίξεις στα μαχητικά, μεταγωγικά και εκπαιδευτικά Α/Φ της ΠΑ, καθώς και για την αναδιοργάνωση Μονάδων της ΠΑ.

Επικεντρώνοντας στο πρόσφατα εξαγγελθέν πρόγραμμα αναβάθμισης των Α/Φ F-16, ο κ. Α/ΓΕΑ διευκρίνισε ότι τα F-16 Block52+ και Adv. θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper, ενώ τα Block50 σε επίπεδο Block52+ Adv., αξιοποιώντας εξαρτήματα - συστήματα, που θα προκύψουν από την αναβάθμιση των Block52+/Adv.

Όσον αφορά στα Block30, ορισμένα πρόκειται να πωληθούν ενώ τα υπόλοιπα θα αξιοποιηθούν για την εκπαίδευση των νέων πιλότων.

Επί του θέματος της σύγκρισης του F-16 Viper με το F-35, ο κ. Α/ΓΕΑ είπε: «Πολύ φιλολογία γύρω από τη σύγκριση του F-35 της Τουρκίας με το ελληνικό F-16 VIPER. Δεν με προβληματίζουν τα 20 F35 που θα τα έχει, αν τα έχει, μετά από 10 χρόνια η Τουρκία.

Η διαφορά είναι ανάμεσα στα VIPER και τα 230 τουρκικά F-16 και σας το υπογράφω η διαφορά θα είναι γεωμετρική».

Από πρώτη ανάγνωση, οι κινήσεις που έγιναν και πρόκειται να γίνουν στην ΠΑ χαρακτηρίζονται επί της αρχής ως θετικές καθώς δείχνουν ότι επιτέλους κάτι κινείται μετά από χρόνια απραξίας ένεκα της οικονομικής κρίσης.


Επίσης, ορθώς ο Αρχηγός διέκοψε την “F-35ολογία”, θέτοντας το θέμα ΝΜΑ σε πιο ορθολογιστικό αλλά και μέσο/μακροπρόθεσμο πλαίσιο (2). Τέλος, καλώς έδωσε μία αίσθηση αισιοδοξίας και υπεροχής, που θα επιτευχθεί έναντι των F – 16 της Τουρκίας.

Επιπλέον στα θετικά σημειώνονται η επικείμενη υπογραφή της σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης ( Follow On Support – FOS ) των Μ2000/-5 (επιτέλους!), η εξέλιξη του ανάλογου προγράμματος για τα C-27, καθώς και οι κινήσεις για την αξιοποίηση του (πολύ μεγάλου) στόλου των Τ-6Α Texan II, που θα συμβάλλουν τόσο στην αύξηση της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας των υπόψη αεροσκαφών, από τα πολύ χαμηλά επίπεδα που βρίσκονται  σήμερα, όσο και στην αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού της ΠΑ.

Από μία όμως πιο προσεκτική ανάγνωση, διαπιστώνεται ότι στον σχεδιασμό της ΠΑ υπάρχουν σοβαρότατες ελλείψεις, οι οποίες υπάρχει κίνδυνος να ακυρώσουν τις όποιες επενδύσεις ή στην καλύτερη περίπτωση να μην επιτρέψουν τη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων, που θα διατεθούν από το υστέρημα του Ελληνικού Λαού, μεταξύ των οποίων επισημαίνω  τις ακόλουθες  :


  • Την αρνητική απάντηση που έδωσε ο κ. ΑΓΕΑ σε σχετική ερώτηση όσον αφορά στο αν υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για την αναβάθμιση του ΣΑΕ, επισημαίνοντας ότι δεν σχεδιάζεται καμία αναβάθμιση με τους απαιτούμενους αισθητήρες για αποκάλυψη της απειλής όπως αυτή βελτιώνεται δραματικά, πέρα από κάποια αναδιοργάνωση, στοιχεία της οποίας παρουσίασε κατά την ενημέρωση. 




  • Τη δήλωση, που επιβεβαιώνουν και υψηλόβαθμες πηγές του ΓΕΑ , σε ό,τι αφορά στην χρηματοδότηση του προγράμματος, πως μπορεί να καλυφθεί από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις της ΠΑ στο Τριετές Κυλιόμενο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού, που ουσιαστικά έχουν προϋπολογισθεί για την κάλυψη απαιτήσεων προμήθειας υλικών και υπηρεσιών για την συντήρηση του στόλου των F – 16, χωρίς περαιτέρω επιβάρυνση του προϋπολογισμού, επισημαίνοντας επιπλέον ότι θα αξιοποιηθούν και αδιάθετα κονδύλια από παλαιές συμβάσεις «Δεν θα πάρουμε ούτε ευρώ παραπάνω από το Υπουργείο Οικονομικών», τονίζουν εμφατικά. 

Αντιλαμβάνεσθε απόλυτα τι σημαίνει αυτό για κάλυψη των τρεχουσών ετησίων αναγκών συντήρησης του στόλου των  F - 16 και ιδιαίτερα ποιες σοβαρές επιπτώσεις θα επιφέρει, στις ήδη πολύ χαμηλές επιχειρησιακές διαθεσιμότητας που έχουμε τα τελευταία χρόνια, ένεκα των περικοπών και των χαμηλών πιστώσεων του ετήσιου λειτουργικού προϋπολογισμού της ΠΑ.


  • Την απάντησή του σε σχετική ερώτηση ότι δεν θα ενταχθεί στο πακέτο των συστημάτων αναβάθμισης σύστημα Infra Red Search & Track ( IRST ) , για την ανίχνευση και εντοπισμό των F– 35, έστω και ως θερμή πηγή, όπως επεσήμανα σε σχετική  μου μελέτη, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα (3) και ενημερώθηκε σχετικά η Ηγεσία του ΥΕΘΑ και ο κ. Α/ΓΕΑ.



Την ανακοίνωση – δήλωση, που αναφέρεται σε σχετική έκθεση της Αμερικανικής Κυβέρνησης και αφορά στα σοβαρότατα προβλήματα διαλειτουργικότητας - διασύνδεσης, που διαβλέπουν ότι θα υπάρξουν μεταξύ του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II και του RADAR AESA.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι για την ανάπτυξη των απαιτήσεων διαλειτουργικότητας μεταξύ των δύο αυτών συστημάτων κατά δήλωσή τους,  το πρόγραμμα θα επιβαρυνθεί με το πολύ υψηλό κόστος των  $100 εκ., ενώ ταυτόχρονα δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη της επιτυχούς επίλυσής τους, αφήνοντας το όλο ρίσκο ( τεχνικό και χρονικό )  στην ΠΑ !!!!

Σημειώνω ότι όλο το πρόγραμμα του ASPIS II κόστισε $250 εκ. και φαίνεται ότι θα απαιτηθεί από την LM περί το 40 % του όλου κόστους προμήθειας του ASPIS II, για ανάπτυξη του πακέτου διασύνδεσης – διαλειτουργικότητάς του με το RADAR AESA.

Προκειμένου να αντιληφθούμε τη σοβαρότητα της κατάστασης, θα επιχειρήσω να αποτυπώσω και προσδιορίσω  την απειλή, όπως  αυτή μετεξελίσσεται δραματικά βελτιούμενη .


Σαφώς ο πρώτος κίνδυνος είναι τα 200 F-16 Block 50+ και CCIP (4), τα οποία υποβοηθούνται από τα F-16 Block 30, τα F-4 Terminator 2020, αλλά και από Α/Φ εναέριας επιτήρησης και ελέγχου, υποκλοπών/ηλεκτρονικού πολέμου και εναέριου ανεφοδιασμού. Η αναβάθμιση των F-16 της ΠΑ αποσκοπεί κυρίως στην αντιμετώπιση των 200 F-16 Block 50+/CCIP. Να σημειωθεί βέβαια ότι, αν και το επίπεδο Viper θα είναι όντως ανώτερο των υφιστάμενων F-16 της Τ/ΠΑ, η τελευταία υπερτερεί αριθμητικά, ακόμα κι αν λάβουμε υπόψη τα Μ2000-5.

Όμως δυστυχώς η απειλή δεν περιορίζεται στα 200 F-16 Block 50+/CCIP. Επισημαίνω τις ακόλουθες επιθετικές δυνατότητες της γείτονα:


  • Πύραυλοι cruise τύπου SOM, εγχώριας ανάπτυξης και κατασκευής, οι οποίοι φέρονται από F-4 και F-16, με εμβέλεια στην παρούσα φάση άνω των 180 χλμ και επισήμως εκπεφρασμένο στόχο αυτή να φτάσει τα 2.400 χλμ. 


Αν και στην παρούσα φάση υπολείπονται των SCALP EG, που διαθέτει η ΠΑ (διαθέτοντας μικρότερη πολεμική κεφαλή και εμβέλεια), εκτιμώ ότι είναι θέμα χρόνου να τους ξεπεράσουν στο εγγύς μέλλον.


  • Βαλλιστικοί πύραυλοι εγχώριας κατασκευής J-600Τ Yildirim II και BORA (πέραν των ATACMS και TR-300 Kasirga), με βεληνεκή της τάξης των 300 χλμ (5). Πιθανότατα το μέγιστο βεληνεκές τους είναι ήδη μεγαλύτερο, αν και υποεκτιμάται λόγω περιορισμών MTCR (Missile Technology Control Regime), ενώ θεωρείται σίγουρο ότι αναπτύσσουν εξελιγμένες εκδόσεις, με μεγαλύτερες εμβέλειες, έως και 2.500 χλμ (6).




  • Πολύ μεγάλη οικογένεια Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (UAV), πολλά εκ των οποίων είναι οπλισμένα (UCAV), με όπλα που συμπεριλαμβάνουν πυραύλους εγχώριας ανάπτυξης. 


Τα UAV μπορούν να πετούν πολύ χαμηλά, εκμεταλλευόμενα το ανάγλυφο του εδάφους, δυσκολεύοντας την ανίχνευσή τους από το Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου (ΣΑΕ). Ειδικότερα με τα ισραηλινά Harpy που διαθέτει η Τουρκία  μπορεί να πλήξει ραντάρ σε πολύ μεγάλη απόσταση. Επίσης, τα UAV μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως “δόλωμα” (decoy), δημιουργώντας σύγχυση και κορεσμό στην ελληνική αεράμυνα. Όποιος παρακολουθεί στοιχειωδώς τις εξελίξεις, γνωρίζει ότι η γείτων έχει ρίξει μεγάλο βάρος στα UAV/UCAV, αναπτύσσοντας νέα συστήματα και εξοπλίζοντας τα υπάρχοντα (7).


  • Ως γνωστόν, η Τουρκία πρόκειται να παραλάβει Α/Φ stealth F-35A λίαν συντόμως, στο πλαίσιο ευρύτερου προγράμματος, που έχει ξεκινήσει προ δεκαπενταετίας. 


Πιο συγκεκριμένα, έχει ήδη παραγγείλει 30 Α/Φ, τα πρώτα εκ των οποίων αναμένονται εντός του 2018, ενώ έχει εξαγγείλει  την προμήθεια 100 Α/Φ (και έχει λάβει βιομηχανικές επιστροφές ανάλογου ύψους). Από πολλούς αναφέρεται το ενδεχόμενο οι ΗΠΑ να μην προχωρήσουν στην πώληση F-35 στην Τουρκία.

Πιστεύω όμως ότι, υπό το δόγμα Τραμπ, ο οποίος είναι αν μη τι άλλο πραγματιστής, είναι αδύνατο να μην ολοκληρωθεί το πρόγραμμα των Α/Φ F-35 της Τουρκίας, παρά τα προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ των ΗΠΑ (και όχι μόνο) και της Τουρκίας.

Πρόσφατα μάλιστα, η Τουρκία υπέβαλε ερώτημα στις ΗΠΑ για προμήθεια F-35B STOVL (ταχείας απογείωσης – κάθετης προσγείωσης), τα οποία θέλει να αξιοποιήσει στο αεροπλανοφόρο TCG Anadolu (L-408), που πρόκειται να παραδοθεί στο Τουρκικό Ναυτικό τον Απρίλιο του 2022 (8). Κατά πάσα πιθανότητα, εκτιμώ ότι θα γίνει και αυτό.


  • Το σενάριο τουρκικού αεροπλανοφόρου και F-35B STOVL αφήνει το ενδεχόμενο απειλής από δυτικά (λαμβάνοντας υπόψη και τη συμφωνία ελλιμενισμού τουρκικών πολεμικών πλοίων στην Αλβανία), όπου η κάλυψη του ΣΑΕ δεν είναι η βέλτιστη (9). 


Πιο συγκεκριμένα, υπό τις παρούσες συνθήκες και λαμβάνοντας υπόψη το χαμηλό ίχνος ραντάρ του F-35, μία επίθεση από δυτικά – νοτιοδυτικά θα απειλούσε ευθέως ακόμα και την περιοχή των Αθηνών.


  • Πέραν των ανωτέρω, η Τουρκία έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τη Μεγάλη  Βρετανία για την ανάπτυξη του επόμενου stealth μαχητικού της, του TF-X. Αν και πολλοί θεωρούν ότι η εν λόγω προσπάθεια αποτελεί μία κίνηση εντυπωσιασμού χωρίς βάση, διαπιστώνεται ότι το πρόγραμμα αυτό κινείται “πρόσω ολοταχώς”. 



Επισημαίνεται η συνεργασία της Kale Group με την Rolls Royce για την εξέλιξη κινητήρα (10), καθώς και του πανεπιστημίου Μπιλκέντ με την Aselsan για την ανάπτυξη στοιχείων GaN για τη νέα γενιά ραντάρ AESA (11).

Και οι δύο χώρες έχουν επενδύσει δεόντως στο πρόγραμμα, η κάθε μία για τους δικούς της λόγους: η Τουρκία για να αποκτήσει μακροπρόθεσμα ένα δικό της μαχητικό υψηλών επιδόσεων, ενώ η Μ. Βρετανία για να επιστρέψει μετά από καιρό στην ανάπτυξη μαχητικών. Επίσης, και οι δύο χώρες επιθυμούν την εμπορική προώθηση του TF-X σε χώρες της επιρροής τους.

Τί μπορούν να κάνουν τα αναβαθμισμένα F-16 της ΠΑ από μόνα τους απέναντι στις ανωτέρω απειλές, πέραν των τουρκικών F-16; 

Χωρίς να θέλω να σας απογοητεύσω, θα πω δυστυχώς όχι και πολλά... 

Με άλλα λόγια, η μεγαλύτερη επένδυση της τελευταίας δεκαετίας, η οποία θα απορροφήσει ένα μεγάλο μέρος των κονδυλίων των ΕΔ, με ένα εξαιρετικά αισιόδοξο χρονοδιάγραμμα (λαμβάνοντας υπόψη τις συνήθεις καθυστερήσεις στην ανάπτυξη και πιστοποίηση νέων προτύπων καθώς επίσης και της ανάγκης επίλυσης του σοβαρού προβλήματος  διαλειτουργικότητας του συστήματος ASPIS II με το RADAR AESA ), θα αποδώσει για επιχειρησιακή αξιοποίηση αναβαθμισμένα αεροσκάφη F – 16, που το   2025 θα είναι απλά λίγο καλύτερα από τα σημερινά F-16 Block 50+/CCIP της γείτονα, αγνοώντας όλες τις υπόλοιπες σημερινές απειλές και ιδίως τις αναμενόμενες ή μάλλον προδιαγεγραμμένες εξελίξεις. Ακόμα περισσότερο, η ΠΑ θα είναι εκτεθειμένη έναντι των υπολοίπων Κλάδων των ΕΔ, καθώς ούσα υπεύθυνη για την αεράμυνα της χώρας, δεν θα είναι σε θέση να παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση στον ΣΞ και το ΠΝ.

Διαβλέποντας τις σχετικές εξελίξεις, δημοσίευσα προ μερικών μηνών μελέτη με θέμα “Η έγκαιρη προειδοποίηση ως βάση για την αμυντική αντίδραση έναντι απειλών stealth” (12), η οποία δημοσιεύθηκε σε αρκετές ιστοσελίδες του χώρου.

Στην εν λόγω μελέτη, επισήμαινα τη σημασία του Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου ( ΣΑΕ ) στην ανίχνευση απειλών stealth – βαλλιστικών – cruise – UAV, ενώ πρότεινα συγκεκριμένες κατευθύνσεις με σκοπό την αναβάθμισή του.

Πέραν του ΣΑΕ ως σύστημα αισθητήρων, είχα επισημάνει και τη σημασία των αντιαεροπορικών συστημάτων και ιδίως του συστήματος Patriot, το οποίο διασυνδέεται πλήρως με το ΣΑΕ, παρέχοντας προστασία ακόμα και σε περιοχές πέραν της κάλυψης του ραντάρ του.

Επίσης, είχα προτείνει συγκεκριμένες αναβαθμίσεις του ευρύτερου συστήματος αεράμυνας (SAMOC – Surface to Air Missile Operational Center, GBADOC – Ground Base Air Defense Operating Center), με σκοπό την αποτελεσματική αντιμετώπιση της απειλής.

Τέλος, η προαναφερθείσα μελέτη περιελάμβανε και προτάσεις σχετικά με τη διασύνδεση των Α/Φ με το ΣΑΕ, καθώς και τον εξοπλισμό των Α/Φ με συστήματα IRST – Infra Red Search & Track, συνδυασμός ο οποίος θα επιτρέψει την ανάπτυξη εξελιγμένων τακτικών εναντίον της απειλής.

Στο υπόψη πεδίο του ΣΑΕ είναι σημαντικό να αναφέρω σχετική παρέμβασή μου, που έκανα σε σχετικό άρθρο, στις 20 Οκτωβρίου 2015 με τίτλο "Εθνικά όπλα" σχεδιασμένα από Έλληνες!

 Πόσο εφικτό είναι και τι είπε ο κ. ΥΕΘΑ (13), επισημαίνοντας τις τεράστιες δυνατότητες των νέων επιστημόνων μας, της πανεπιστημιακής κοινότητας, των ΑΣΕΙ και των στελεχών των ενόπλων δυνάμεων και των τριών Κλάδων αλλά και του συνόλου της Αμυντικής μας Βιομηχανίας,   τόσο σε τεχνογνωσία και καινοτόμες ιδέες όσο και σε προτάσεις ανάπτυξης νέων συστημάτων.

Είναι βέβαιο ότι με τα συστήματα αυτά θα επιτευχθεί αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της απειλής, όπως αυτή ραγδαία μετεξελίσσεται βελτιούμενη, καλύτερης διαχείρισης των οπλικών μας συστημάτων προς μεγιστοποίηση της επιχειρησιακής τους αξιοποίησης και αποτελεσματικότερης υποστήριξής τους. 


Είναι γνωστό ότι πολλές από τις προτάσεις αυτές έχουν κατατεθεί στη ΓΔΑΕΕ / ΔΑΕΤΕ για να εγκριθούν ως αναπτυξιακά προγράμματα προ πολλού και ακόμα περιμένουν τις αποφάσεις της Πολιτικής Ηγεσίας.

Τεράστιο τα οφέλη από όλες τις πλευρές, αν αυτά υλοποιηθούν, τόσο από επιχειρησιακής πλευράς, δρώντας με την εφαρμογή τους ως πολλαπλασιαστές ισχύος, όσο και από οικονομικής, συμβάλλοντας σημαντικά στη δύσκολη οικονομική κατάσταση που βιώνει τα τελευταία 8 χρόνια η Ελλάδα μας, ως χώρα και ως Λαός.

  Καλώ λοιπόν για άλλη μία φορά τους ΥΕΘΑ – Α/ΓΕΑ και την Ηγεσία των Ενόπλων μας Δυνάμεων, να διερευνήσουν ΑΜΕΣΑ σε ποιά κατάσταση βρίσκονται πολύ σημαντικά αναπτυξιακά προγράμματα και μελέτες, που άρχισαν πολύ φιλόδοξα αλλά σταμάτησαν τόσο από την ΕΑΒ Α.Ε. όσο και από το Ερευνητικό Κέντρο της Πολεμικής μας Αεροπορίας ( ΕΤΗΜ ) καθώς επίσης και έτοιμων προτάσεων της Αμυντικής Βιομηχανίας μας ως προϊόν συνεργασίας με την αξιόλογη Πανεπιστημιακή μας κοινότητα, που έχουν κατατεθεί στη ΓΔΑΕΕ / ΔΑΕΤΕ, για να εγκριθούν ως αναπτυξιακά προγράμματα και εκκρεμούν επί μακρόν  αραχνιάζοντας στο ράφι.

  Είμαι βέβαιος ότι θα εκπλαγούν πολύ ΘΕΤΙΚΑ για τις δυνατότητες των συγκεκριμένων προγραμμάτων – μελετών, αλλά και ΑΡΝΗΤΙΚΑ με αυτά, που θα διαπιστώσου αλλά κυρίως για τους λόγους, για τους οποίους κάποιοι διέκοψαν ή και συνεχίζουν να αρνούνται την ολοκλήρωσή τους ή/και την έγκρισή τους.  Κάποια από τα  προγράμματα – μελέτες  αυτές είναι  και τα ακόλουθα  :


  •    α. Αναπτυξιακά Προγράμματα κατατεθειμένα στη ΓΔΑΕΕ/ΔΑΕΤΕ προ πολλού, σχετικά με την ανάπτυξη σύγχρονων οπλικών συστημάτων - RADAR αντιμετώπισης – αποκάλυψης της επερχόμενης απειλής, των αεροσκαφών F 35 και ευρύτερα απειλών “ stealth ” της Τουρκικής Αεροπορίας.
  • β. Μελέτη της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης, εξέτασης της δυνατότητας ανάπτυξης επισκευαστικής δυνατότητας εργοστασιακού επιπέδου (Depot Level Maintenance) στην Αμυντική Βιομηχανία της Χώρας, για την  συντήρηση όλων των Ηλεκτρονικών Συστημάτων των Αφών F-16 και λοιπών οπλικών συστημάτων της ΠΑ, μέρος της οποίας έχει αναπτυχθεί με επιτυχία στη ΕΑΒ Α.Ε..

Επιπρόσθετα θα ήθελα να επισημάνω, πέραν των προαναφερομένων πολύ σημαντικών επιχειρησιακών και οικονομικών οφελών, τις πολύ σημαντικές και θετικές επιπτώσεις στην εξύψωση του ηθικού του επιστημονικού προσωπικού τόσο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων – ΑΣΕΙ και της Επιστημονικής κοινότητας,  όσο και των στελεχών της Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας μας, που θα επιφέρει η έμπρακτη αναγνώριση εκ μέρους του ΥΕΘΑ και της Ηγεσίας των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, με αποδοχή των προτάσεων - μελετών τους και θετικής απόφασης για την υλοποίησή τους 

Τέλος σε  επιστολή μου προς τη Βουλή των Ελλήνων ( ΒτΕ ), με αφορμή το εξαγγελθέν πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 της ΠΑ (14) πέραν της επισήμανσης της ανωτέρω μελέτης για την αναβάθμιση του ΣΑΕ και των συμπερασμάτων αυτής, σημείωνα τη σημασία που θα έχει η εμπλοκή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, στην υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος.

Η συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη από την επένδυση, ενώ θα διασφαλίσει την εν συνεχεία υποστήριξη των αεροσκαφών. Πέραν τούτων, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, ενώ η τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί θα επιτρέψει την ανάπτυξη ανάλογων συστημάτων, πράγμα το οποίο θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά κέρδη για τη χώρα, εάν υπήρχε η ανάλογη βούληση και προώθηση.

 Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι εντός ολίγων ημερών θα έχουμε την επίσημη απάντηση της Αμερικανικής Κυβέρνησης (Letter of Acceptance – LOA) στο Ελληνικό αίτημα για την αναβάθμιση των F-16 της ΠΑ,  εκφράζονται τα ακόλουθα ερωτήματα:


  • Μήπως οι κ. ΥΕΘΑ - ΑΓΕΑ μπορούν να μας πουν ποιές εταιρείες της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας θα εμπλακούν στην αναβάθμιση των F - 16 πέραν της ΕΑΒ Α.Ε και σε ποιά έκταση, προκειμένου να ενημερωθεί ο Ελληνικός Λαός ; 
  • Θα παραχωρηθεί από την Lockheed Martin η άδεια και πιστοποίηση για παραγωγή των συστημάτων, έστω και ως μέρος αυτών από τις Ελληνικές εταιρείες ;
  • Θα αναπτυχθεί από τις Ελληνικές εταιρείες στη χώρα δυνατότητα εργοστασιακής υποστήριξης των συστημάτων αναβάθμισης, με ανάλογη δέσμευση από τη LM ότι η δυνατότητα αυτή θα αξιοποιείται τόσο για τη συντήρηση των F-16 της ΠΑ, για όλο το όριο ζωής τους, όσο και για αντίστοιχα συστήματα άλλων χωρών, που υπάρχουν ήδη ή θα υπάρξουν στο μέλλον;

Αξίζει να δούμε τι αναφέρει σχετική ανακοίνωση της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin ( LM ), που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της,  με την οποία  ενημερώνει την διεθνή κοινή γνώμη ότι στο πλαίσιο συμμετοχής της Τουρκίας στο πρόγραμμα F – 35, η τουρκική βιομηχανία αναλαμβάνει :

  • Το σύνολο της συντήρησης των κινητήρων του μαχητικών F-35, που θα παραδοθούν σε ευρωπαϊκά κράτη, δηλαδή στην Βρετανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Δανία κλπ., επιπλέον βέβαια από αυτά της τουρκικής Αεροπορίας!



  • Δεκάδες κατασκευαστικά υποπρογράμματα στο F-35, με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος της βιομηχανικής συνεργασίας της Τουρκίας με την Lockheed Martin να ανέλθει στο ποσό των 12 δισ.$ ("In total for Lockheed Martin and Pratt & Whitney, F-35 Production Industrial Participation opportunities for Turkish companies are expected to reach more than $12 billion").
  • Υπάρχουν τουλάχιστον 10 τουρκικές εταιρείες, οι οποίες συμμετέχουν ή/και αναπτύσσουν το πρόγραμμα τόσο του αεροσκάφους (άτρακτος, ηλεκτρονικά) όσο και του κινητήρα του (F-135).  
  • Τέλος η Τουρκία έχει αποκτήσει την άδεια να κατασκευάζει μόνη της τους δικούς της κινητήρες F-135, ενώ σύντομα θα έχει στο έδαφός της το πρώτο ολοκληρωμένο κέντρο επιθεώρησης των κινητήρων για όλη την Ευρώπη.  Τόσο η παραγωγή των κινητήρων όσο και η γενική επιθεώρησή τους θα πραγματοποιείται στο Εσκισεχίρ.

Είμαι βέβαιος ότι έχουμε εκπλαγεί όλοι, με όλες αυτές τις συμμετοχές της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας στο πρόγραμμα ανάπτυξης – παραγωγής  των αεροσκαφών F – 35, με τη σύμφωνη γνώμη της Αμερικανικής Κυβέρνησης.

 Έχοντας ως δεδομένο πλέον και ως πρόκριμα, αυτές τις σημαντικές παραχωρήσεις προς την Τουρκική  Αμυντική Βιομηχανία, θεωρώ δεδομένο ότι το ΥΠΕΘΑ και η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει να το πράξει και συνολικά να απαιτήσει και να διεκδικήσει αντίστοιχες  εμπλοκές της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και μεταφορά Τεχνογνωσίας, στο πλαίσιο των προβλέψεων της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής ( ΕΑΒΣ ) και του προγράμματος αναβάθμισης των αεροσκαφών F – 16, ανάλογες των οικονομικών στοιχείων και της Τεχνολογίας του προγράμματος, όχι μόνο με συμμετοχή της στην υλοποίησή του, αλλά και στην συμπαραγωγή και συντήρηση των συστημάτων, για όλο το όριο ζωής τους, τόσο για την Πολεμική μας Αεροπορία όσο και για πιθανούς μελλοντικούς χρήστες  άλλων Χωρών.

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ


Για την μεγιστοποίηση του οφέλους της σημαντικής επένδυσης που θα κάνει η χώρα με την αναβάθμιση των Α/Φ F-16, απαιτούνται και ορισμένες επιπρόσθετες ενέργειες σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Το κόστος των ενεργειών αυτών θα είναι ένα κλάσμα του κόστους της αναβάθμισης, αλλά στην ουσία θα αποτελέσουν πολλαπλασιαστές ισχύος.

Οι κατευθύνσεις, στις οποίες θα πρέπει να δοθεί επιπρόσθετο βάρος είναι συνοπτικά οι ακόλουθες, ενώ αναλυτικές εισηγήσεις παρατίθενται στις προαναφερθείσες μελέτες που έχω υποβάλει:

Αναβάθμιση του Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου με κατάλληλους αισθητήρες.
Ενσωμάτωση συστημάτων IRST (InfraRed Search & Track) στα F-16.
Δικτυοκεντρική προσέγγιση σε διακλαδικό επίπεδο, με διασύνδεση – συνδυασμό όλων των διατιθέμενων αισθητήρων (sensor fusion), με σκοπό την βέλτιστη παρακολούθηση του στόχου και την καθοδήγηση όπλων σε αυτόν.

Πέραν τούτων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα ακόλουθα:

Θα πρέπει να αξιοποιηθούν οι σημαντικές και σοβαρές προτάσεις, που έχουν κατατεθεί στη ΓΔΑΕΕ / ΔΑΕΤΕ και να εγκριθούν ως αναπτυξιακά προγράμματα.

Τεράστια θα είναι τα οφέλη από όλες τις πλευρές, αν αυτά υλοποιηθούν, τόσο από επιχειρησιακής πλευράς, μια και η ανάπτυξή τους θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αποκάλυψη της απειλής, δρώντας με την εφαρμογή τους ως πολλαπλασιαστές ισχύος, όσο και από οικονομικής, συμβάλλοντας σημαντικά στη δύσκολη οικονομική κατάσταση που βιώνει τα τελευταία 8 χρόνια η Ελλάδα μας, ως χώρα και ως Λαός.

Είναι σημαντικό στο πλαίσιο της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής, το ΥΠΕΘΑ να ΜΗΝ επαναλάβει τα λάθη του παρελθόντος και να διεκδικήσει και να επιτύχει την εμπλοκή στο μέγιστο βαθμό της  Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας μας στο επικείμενο πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 , τόσο στην υλοποίηση του προγράμματος όσο και στην παραγωγή των συστημάτων αναβάθμισης και της εξασφάλισης της υποστήριξής τους στη χώρα, για όλο το όριο ζωής τους, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα κάλυψης αντίστοιχων προγραμμάτων άλλων Χωρών.

Τα σοβαρά προβλήματα διασύνδεσης – διαλειτουργικότητας του συστήματος ASPIS II με το RADAR AESA, που επεσήμανε εμφατικά η Αμερικανική Κυβέρνηση με την εταιρεία Lockheed Martin προς την ΠΑ, επιβάλλουν την πολύ σοβαρή αξιολόγηση όλων των δεδομένων της τελικής διαμόρφωσης του προγράμματος και την ρεαλιστική εκτίμηση ρίσκου όλων των στοιχείων του προγράμματος ( Τεχνικών - επίλυσης των όποιων προβλημάτων, Χρονικών - επίτευξης του προδιαγεγραμμένου αποτελέσματος εντός του προβλεπόμενου χρόνου και Κόστους - εντός του τελικά αποδεκτού κόστους ).

Ας εμπιστευτεί απόλυτα ο κ. ΑΓΕΑ τα πολύ αξιόλογα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας όλων των ειδικοτήτων, και ας τα αφήσει να αξιολογήσουν σε βάθος και να εκφρασθούν ελεύθερα όλα τα στοιχεία του προγράμματος, χωρίς να επιτρέψει παρεμβάσεις κανενός από οποιοδήποτε επίπεδο, πριν την τελική τοποθέτησή του προς την Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ.

Ελπίζω να ΜΗ παρασυρθεί σε μια ακόμη ΑΚΡΑΙΑ προτροπή του κ. ΥΕΘΑ να « πάρει το VIP αεροσκάφος GF και να τρέξουν με τον κ. ΓΔΑΕΕ να υπογράψουν εσπευσμένα  τη σύμβαση σε άγνωστο τόπο και χρόνο», κάτι που συνηθίζει να απαιτεί και να προστάζει ο κ. ΥΕΘΑ, όπως τόλμησε να προστάξει και για τη σύμβαση Follow On Support ( FOS ) προς τον Διευθυντή Γ’ Κλάδου του ΓΕΑ προσφάτως, παρουσία του κ. ΑΓΕΑ.

Συμπερασματικά και αξιολογώντας όλα τα ανωτέρω, διαπιστώνεται ότι απαιτείται επανακαθορισμός της πολιτικής, που θα πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μας για τις ανάγκες των Ενόπλων της Δυνάμεων σε εξοπλιστικά προγράμματα, με κύριο κριτήριο στην απόφαση για υλοποίησή τους, την ικανότητά τους να αντιμετωπίζουν την απειλή όπως αυτή μετεξελίσσεται, σε γενικότερη, ολιστική και μακροπρόθεσμη βάση, με ταυτόχρονη βελτιστοποίηση αξιοποίησης των επενδύσεων στα προγράμματα αυτά, τόσο από επιχειρησιακής όσο και από οικονομικής πλευράς, με την ενεργή συμμετοχή της Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας μας.

Σημειώσεις:


  1. e-amyna.com
  2. ptisidiastima.com
  3. ikaros.net.gr
  4. www.f-16.net
  5. e-amyna.com
  6. thinknews.gr
  7. viadiplomacy.gr
  8. www.janes.com
  9. viadiplomacy.gr
  10. www.rolls-royce.com
  11. belisarius21.wordpress.com
  12. www.ikaros.net.gr
  13. onalert.gr
  14. www.ikaros.net.gr